20 nieuwe modellen Lexus onderweg, LF-Z is er een van
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2FMar30_LEX-LFZ-CY21-0016_1x1.jpg)
In een tijdsbestek van vijf jaar introduceert Lexus twintig nieuwe en vernieuwde modellen, waarvan niet eens de helft over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikt. Toch geeft Lexus met het studiemodel LF-Z alvast richting aan welke kant het op gaat en dat model is wél elektrisch.
LF-Z staat voor Lexus Finesse en Lexus Future. Het is zo’n typische benaming die het luxemerk van Toyota gebruikt voor zijn studiemodellen. En zoals de naam al aangeeft, zijn het visies op de toekomst van het merk, op de modellen om specifieker te zijn. De LF-Z is ook zo’n toekomstblik. De Z staat niet voor Zukunft (Duits voor toekomst) maar voor zero-emissie ofwel emissievrij. Hij draagt de toevoeging concept, maar weet dat er een productieversie van gaat komen. In hoeverre het nu gepresenteerde type definitief is, wil de fabrikant niet zeggen.
Modulaire elektro-architectuur
Natuurlijk is de nu gepresenteerde concept car an sich geen productiemodel. Hij is vervaardigd van hout en klei, wat gebruikelijk is bij studiemodellen. Lexus spreekt echter wel over een platform en een aandrijflijn, zoals ook gebruikelijk is voor concept cars. Lexus geeft aan dat wanneer de productieversie er komt, die gebruik maakt van de modulaire architectuur, zoals Toyota die momenteel over zijn merken uitrolt. In het geval van de LF-Z betreft het de e-TNGA architectuur. De e staat voor elektrische modellen. Sterker nog, in het geval van de LF-Z komt er niet eens een verbrandingsmotor in, zo geeft de autobouwer aan. TNGA staat voor de bodemsectie waarvan vrijwel alle modellen gebruik gaan maken. Het kent een lager zwaartepunt en grote flexibiliteit om uiteenlopende carrosserievarianten en formaten te ontwikkelen.
400 kW sterke elektromotor, range 600 km
Binnen het platform e-TNGA waarop de LF-Z staat, is de batterij in de wagenvloer onder gebracht. Het accupakket voedt een 400 kW/700 Nm sterke elektromotor, die de 2.100 kg zware SUV in 3,5 tellen van stilstand naar 100 km/h en naar een topsnelheid van 200 km/h brengt. De aandrijfkrachten gaan in het geval van de LF-Z naar de vierwielen. Dat nieuwe integrale aandrijfsysteem, is DIRECT4 gedoopt. Het systeem maakt de verdeling van de aandrijfkracht over de vier wielen volledig variabel, zo stelt het merk. Op het ene moment is de auto een voor- of achterwielaandrijver. De krachtverdeling is zelf per wielen te regelen.
Lexus belooft dat de LF-Z 600 km ver komt op een volle acculading en dankzij de 150 kW onboardcharger laat de batterij zich in 30 minuten van 20% tot 80% vullen. De capaciteit van de energieopslag bedraagt 90 kWh, wat een verbruikscijfers van 15 kWh per 100 km betekent. Een nette waarde voor een SUV. Over de cW-waarde praat Lexus niet, ondanks herhaaldelijke vragen.
Net zo lang als een RX
De LF-Z meet van bumper tot bumper precies 4,88 meter. De breedte en hoogte liggen op respectievelijk 1,96 en 1,60 meter. De assen staan 2,95 meter uit elkaar. Om het studiemodel binnen het huidige programma te plaatsen, hij is net zo lang als de RX, is breder dan welk productiemodel dan ook en valt in de hoogte tussen de UX en NX.
Waarom Lexus opeens geen klapdak meer wilde – Sjoerds Weetjes #210
Niet alleen sedan en SUV
De LF-Z is de eerste concept car die Lexus dit jaar presenteert. De fabrikant heeft in de loop van het jaar nog twee nieuwe modellen klaar staan. De autobouwer houdt nog even voor zich wat dat voor types zijn. Voor het productoffensief spreekt Lexus over sedan- en SUV-modellen. Het merk zet tevens de deur op een kier voor sportmodellen. Dat klinkt eerder als F-versies dan als coupés en cabriolets.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?