Lexus 30 jaar later: één miljoen auto’s verkocht
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2F1mlexusineuropev3.jpg)
Precies dertig jaar nadat Lexus met de luxe limousine LS wiel op Europees grondgebied zette, levert het prestigieuze Toyota-merk de eenmiljoenste auto in Europa af. Het heuglijk feit had afgelopen maand plaats, zo blijkt nu.
Iemand heeft zitten opletten bij Lexus, want de verkoopteller passeerde afgelopen maand de één miljoen eenheden. Per 30 september 2020 staat de stand op zelfs 1.006.710 auto’s. Een kwart daarvan komt op conto van de RX, maar dat model is dan ook alweer sinds 2000 leverbaar. Van de LS, waarmee Lexus de Europese markt betrad, zijn er in dertig jaar 39.059 verkocht. De meest zeldzame verschijning op de Europese weg is de LFA. Lexus leverde van de supercar 38 stuks uit de wereldwijde oplage van 500 stuks hier af.
Europa na Verenigde Staten
Europa was voor Lexus de tweede grote en belangrijke markt waar het merk werd geïntroduceerd. Het continent volgde enkele maanden na de lancering in de Verenigde Staten, waarvoor in hoofdzaak het merk was bedacht. Met Lexus wilden de Japanners laten zien dat het Toyota-concern makkelijk de concurrentiestrijd met Mercedes-Benz en Cadillac aan kon.
S-Klasse concurrent
In het introductiejaar 1990 verkocht Lexus van zijn allereerste model, de vierdeurs Mercedes S-Klasse concurrent LS 400, precies 1.158 stuks. Na de van een V8-krachtbron voorziene limousine introduceerde Lexus de GS, een door het Italiaanse ITAL-Design ontwerpen sedan voor een klasse lager dan de LS. Met de auto vergrootte Lexus zijn afzet, maar de grote stijging kwam pas na de lancering van de IS en de RX. Vooral laatstgenoemde zorgde voor een impuls. De RX was een van de eerste premium-SUV’s op de markt. Van de miljoen Lexus-modellen die in dertig jaar tijd zijn verkocht, zijn een kwart miljoen stuks van het type RX.
SUV-opkomst
Met de RX in het programma startte de introductie van SUV-modellen. Na de RX kwamen onder andere de NX en UX, terwijl in Rusland en zijn omringende landen de voor Amerika bestemde GX en LX ook werden geleverd. Alle X-types zijn goed voor meer dan de helft van alle Lexus-registraties in Europa, 550.000 om wat preciezer te zijn. Inmiddels bepalen de SUV’s 80% van Lexus’ Europese afzet.
Hybridetechniek
Met de RX introduceerde Lexus ook hybridetechniek. De geëlektrificeerde modellen maken 45% van de verkoop in de afgelopen drie decennia uit. Van de huidige jaarverkoop is zelfs 96% voorzien van elektro-ondersteuning.
Verkooptoppers
Dit zijn de best verkochte Lexus-modellen:
RX – 2000-heden: 289.284
IS – 1999-2019: 202.210
NX – 2014-heden: 155.366
CT – 2011-2020: 97.637
GS – 1993-2018: 74.998
LX – 2002-heden: 58.234
LS – 1990-heden: 39.059
UX – 2019-heden: 32.972
ES – 2010-heden: 26.949
GX – 2010-heden: 14.862
RC – 2015-heden: 7.083
SC – 2001-2010: 6.202
LC – 2017-heden: 1.816
LFA – 2011-2013: 38
TOTAAL: 1.006.710 stuks
Lees ook:
Ook interessant
-
Je raadt nooit de motor van deze caravan/camper-Volkswagen T1
-
Vaak krassen op je auto? Deze optie voorkomt ze, aldus Elon Musk
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?