Mazda maakt wellicht geen sportwagen vanwege milieu
Mazda heeft nog steeds de droom om een opvolger van de RX-7 en de RX-8 op de markt te brengen. Maar of hij uiteindelijk komt, is nog maar de vraag. Het milieu kan roet in het eten gooien.
De Mazda RX-8 werd in 2012 uit de productie gehaald. Het was het laatste sportmodel van Mazda met wankelmotor, en sinds die tijd belooft het een opvolger. Maar de plannen hiervoor staan nu op losse schroeven. Tegen de tijd dat de auto geïntroduceerd kan worden, is het nog maar de vraag of mensen z’n CO2-uitstoot zullen accepteren.
Droom
Ikuo Maeda, Mazda’s chief designer, vertelt aan Car’s Guide dat het merk de droom van een nieuwe sportwagen met wankelmotor -een RX-9- nooit heeft losgelaten. Maar met de druk van de steeds strenger wordende CO2-eisen lijkt het steeds moeilijker om een dergelijke auto te produceren. “Ik weet niet of we een opvolger van de RX-8 krijgen. We moeten eerst maar eens zien wat de samenleving ervan vindt met het oog op het milieu en überhaupt het idee van een sportwagen nog accepteert. We weten dat we daarmee tegen de klok racen, maar als blijkt dat mensen negatief denken over het rijden in een sportwagen omdat deze het milieu extra schaadt, dan willen we dat niet. Hetzelfde geldt wanneer het bezitten van een sportwagen als een negatief iets gezien wordt.”
Daaruit blijkt dat Mazda zich niet zozeer druk maakt over de uitstoot van een mogelijke RX-8-opvolger, maar meer over de mogelijke imagoschade die het merk ermee oploopt.
Zescilinder
Overigens betekent de uitspraak van Maeda nog niet dat Mazda het idee voor een sportwagen laat varen. Wellicht kiest het merk alleen niet voor de beoogde wankelmotor. De Japanners hintten namelijk al naar een zescilinder Skyactiv-X-motor die geschikt gemaakt wordt voor een sportiever model. Deze motor presenteert Mazda begin 2020. Vermoedelijk duurt het daarna niet lang meer voordat we een achterwielaangedreven sportieve auto van het merk te zien krijgen. We kunnen alleen maar hopen dat deze enigszins lijkt op de prachtige RX Vision die in 2015 al ten tonele verscheen.
De wankelmotor is overigens nog steeds niet ten dode opgeschreven. Mazda heeft plannen om hem als range-extender in te zetten, al gaat het hier dan wel om een ernstig verkleinde versie. De voordelen van een kleine motor als deze is dat hij zonder vibraties draait en dat hij flink wat minder ruimte inneemt dan een vergelijkbare verbrandingsmotor. Gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van elektrische aandrijving is het nog maar de vraag of we de wankel range-extender nog überhaupt zullen zien. Het plan was aanvankelijk om de range-extender in 2019 te introduceren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hollywood-ster wijst bod van 25 miljoen dollar op zijn auto af
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan