Honda nestelt zich in CO2-pool van FCA en Tesla

Het einde van het jaar nadert, en dus halen autofabrikanten alles uit de kast om onder de torenhoge CO2-boetes uit te komen. Nu blijkt dat het Japanse Honda zich nestelt in de CO2-pool van FCA en Tesla.

Autofabrikanten staan enorm onder druk. De Europese Unie heeft bepaald dat dit jaar 90% van de verkochte auto’s van een fabrikant een gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km moet hebben. Volgend jaar worden die regels nog strenger, want dan moet de gehele afzet van een autofabrikant aan die norm voldoen. In de jaren daarna daalt dat getal steeds verder.

Problemen door coronacrisis

En dus is er paniek bij autofabrikanten. Het halen van die CO2-eisen was voor veel autbouwers al een flinke opgave, maar de coronacrisis heeft daar nog eens een schepje bij bovenop gedaan. Zo is bijvoorbeeld de productie en levering van een hoop elektrische auto’s flink vertraagd, waardoor die dit jaar nog niet bij de afzet van een fabrikant kunnen worden opgeteld. Dat is een probleem waar bijvoorbeeld Ford mee kampt. Het had verwacht de Mustang Mach E dit jaar al flink aan de Europese man te brengen, maar vertraging zorgt ervoor dat die auto’s pas volgend jaar worden geleverd. Mede daardoor kent het bedrijf problemen met het CO2-gemiddelde van 2020.

Honda e

Dus zou je denken dat er onoverkomelijke boetes voor fabrikanten volgen. Maar hoe streng de regels van de Europese Unie ook zijn, ze zijn ook relatief makkelijk te ontwijken. Fabrikanten kunnen namelijk zogenaamde ‘pooltjes’ met elkaar opzetten. Op die manier gaan autobouwers puur op papier met elkaar samenwerken en tellen ze de afzet bij elkaar op. Meer is het niet.

FCA en Tesla

FCA klopte lang geleden al bij Tesla aan om torenhoge boetes te voorkomen. Het concern van onder andere Fiat en Alfa Romeo betaalde de Amerikaanse EV-gigant een enorm bedrag en mag zo de afzet van volledig elektrische – en dus op papier uitstootvrije – Tesla’s gebruiken om de CO2-uitstoot van de vloot te beperken. Nog niet zo lang geleden deed Volkswagen hetzelfde, door CO2-credits bij SAIC (het moederbedrijf van MG) in te kopen voor torenhoge bedragen, die nog altijd lager zijn dan de mogelijke boetes van de Europese Unie. Vorige week werd duidelijk dat Ford hetzelfde doet met Volvo, dat uiteraard de elektrische XC40 P8 Recharge en Polestar 2 in de gelederen heeft.

Ford Mustang Mach E

Het Japanse Honda doet nu hetzelfde, en sluit zich aan bij die pool van Tesla en FCA. De Aziatische fabrikant verkoopt dan wel de zeer fraaie en volledig elektrische e, maar de afzet valt tot nu toe tegen. Autocar meldt dat Honda tot nu toe zo’n 1000 e’s in Europa heeft verkocht. Dat zijn er niet genoeg om de vlootuitstoot voldoende te drukken, waardoor ook Honda hulp van anderen nodig heeft.

Nog niet het einde

Overigens gaat dit nog lang niet de laatste papieren samenwerking tussen autofabrikanten zijn. Nu het einde van het jaar nadert maken fabrikanten de balans op, en zullen ze – als de nood hoog is – vergelijkbare constructies aangaan om boetes te voorkomen. Renault heeft bijvoorbeeld ook al laten weten dat het zijn pool opent voor andere fabrikanten. Naar verwachting sluiten Toyota en Mazda binnenkort ook een papieren deal.