Honda gaat elektrisch, maar niet zo snel als anderen
![](https://img.autovisie.nl/images/BJUjSmW3lYG20iWt_oe5O7yNdtA=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F199726_2020_Honda_e-e1619441619665.jpg)
En weer kondigt een autobouwer aan zich volledig te storten op elektrisch aangedreven modellen. Dit maal is het Honda dat de verbrandingsmotor gaat uitzwaaien. De Japanse autobouwer neemt daarvoor wel meer tijd dan bijvoorbeeld Jaguar, Audi, Ford en Volvo.
Waar Jaguar spreekt van 2025 en Volvo en Audi het hebben over 2030, daar zal Honda pas in 2040 louter elektrisch aangedreven modellen aanbieden. Het gaat om elektrovoertuigen met een batterij als met een brandstofcel, zo geeft topman Toshihiro Mibe aan. “Ik geloof dat het de verantwoordelijkheid is van een autofabrikant om ons koolstofvrije doel te bereiken op een ‘tank-to-wheel’-basis,” zei Mibe.
![](https://img.autovisie.nl/images/yw0CPmMQTdysrJ7Rtg6wPcaPYFQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F199732_2020_Honda_e-e1619441770600.jpg)
EV’s voor alle markten
Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om in 2040 zijn volledige modellengamma uit elektrische types op te bouwen. In 2035 moet dat percentage op 80% liggen, maar in 2030 zullen de elektromodellen nog slechts 40% van het leveringsprogramma beslaan. De autobouwer richt zich niet op een specifieke markt. Het bedrijf geeft aan dat ook de modelgamma’s in China en Noord-Amerika volledig elektrisch worden. Echter, op bepaalde markten biedt Honda eerder al een volledig elektrisch aangedreven modellengamma. Een en ander wordt gestuurd door de regelgeving vanuit overheden. Japan bijvoorbeeld heeft zich ten doel gesteld om de emissies met 46% terug te dringen in 2030, terwijl andere landen aangeven vanaf 2030 geen modellen met een verbrandingsmotor meer toe te laten.
Investering van 40 miljard euro
Honda trekt de komende zes jaar omgerekend bijna 40 miljard euro uit voor de ontwikkeling van onder andere elektrificatie. Het merk richt zich op de batterij-modellen en de types met waterstof en werkt voor de nieuwe technologie samen met tal van andere autobouwers, zoals in Noord-Amerika met General Motors en in Japan met onder andere Mazda en Toyota.
Tweede elektromodel onderweg
Honda blijft tot en met 2040 hybridetechniek trouw. Het merk is een van de pioniers op het gebied van grootschalig toegepaste elektrificatie. Het lanceerde eind jaren negentig de Insight en leverde onder andere de Civic Hybrid in Nederland. De autobouwer biedt momenteel de Jazz met hybridetechniek aan. De HR-V volgt spoedig. Op het gebied van de volledig elektrische auto heeft de Japanse autobouwer de ‘e’. Binnenkort voegt Honda een elektrische SUV aan het programma toe.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?