Prijzenoorlog! Ook BYD maakt zijn elektrische auto’s goedkoper
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2Fbyd_dolphin_198_03fd03f00ad00822.jpg)
Tesla heeft in China een prijzenoorlog ontketend, die vooralsnog niet is overgeslagen naar Nederland. Toch stellen fabrikanten ook hier de prijzen van hun elektrische modellen bij. Na Peugeot gisteren, is het vandaag BYD dat een paar duizend euro van de Dolphin, Atto 3, Han en Tang af doet.
Om te beginnen met de voordeligste EV van BYD, de Dolphin. Die wordt in de basis niet goedkoper, want het instapmodel, de Active, blijft 29.990 euro kosten. Hij wordt aangedreven door een 95 pk leverende elektromotor en komt maximaal 340 kilometer ver op zijn 44,9 kWh-batterij.
BYD Dolphin zakt wél en niet in prijs
Ook de 32.990 euro kostende Boost verandert niet qua prijs. Hij heeft dezelfde accu als de Active, maar dan gekoppeld aan een 177 pk sterke motor. Zowel de Active als de Boost kan met maximaal 60 kW laden, wat niet bijster indrukwekkend is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F08%2Fbyd_dolphin_167_01f402870d1509e1.jpg)
De BYD Dolphin Comfort en Design zakken wel in prijs. Beide hebben 204 pk en een 60,4 kWh-batterij, waarmee ze een range van 427 kilometer halen. Snelladen gaat met 88 kW. De Comfort en Design kosten nu respectievelijk 35.490 en 36.990 euro, waarmee ze nu 1000 euro minder duur zijn.
Na deze prijsverlaging is de elektrische Peugeot e-308 nog steeds duur
Atto 3 precies 4000 euro minder duur
Op de BYD Atto 3 kunnen kopers meer geld besparen. Hij is er in twee uitvoeringen: Comfort en Design. Van beide gaat 4000 euro af, waardoor ze nu 38.990 en 40.990 euro kosten. De Atto 3 is 204 pk sterk en komt op zijn 60,8 kWh-batterij zo’n 420 kilometer ver.
Han en Tang beide vanaf 69.990 euro
Dan zijn er nog de BYD Han, een elektrische sedan, en Tang, een grote SUV. Beide kosten nu 69.990 euro. De Han komt van 71.490 euro en de Tang van 73.300 euro.
Voor de aandrijving van de twee modellen zorgen evenzoveel elektromotoren, die samen 517 pk produceren. De Tang heeft een grotere batterij dan de Han (86,4 versus 85,4 kWh), maar komt toch minder ver. Hij houdt het voor gezien bij 400 kilometer. De Han haalt meer dan 500 kilometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Een kijkje in een Chinese batterijfabriek van BYD
-
‘Westerse merken moeten worden vernietigd’, zegt het Chinese BYD
-
Dit gebeurt er als de accu van een elektrische auto in brand vliegt
-
BYD komt met een gloednieuw merk
-
Van de BYD Seal U gaan er dertien in een dozijn
-
BYD Dolphin ónder 30.000 euro! Kan de Volkswagen ID.3 inpakken?
-
Moet Tesla bang zijn voor deze BYD Seal?
-
Waarom de BYD Dolphin een succes kan worden in Nederland
-
BYD geeft ‘gas’ en laat twee interessante elektrische auto’s zien
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben