Dit is hoe opvallend weinig geld BYD per auto verdient
Vorig jaar wist het Chinese BYD wereldwijd ruim 3 miljoen auto’s te verkopen. Maar dat betekent niet dat de kassa nu propvol zit. Per auto verdient BYD opvallend weinig in vergelijking met bijvoorbeeld Tesla.
BYD is een gigantische autofabrikant uit China met een veel betaalbare modellen in zijn gamma. De winstmarges op goedkope auto’s zijn over het algemeen lager. Dat is, samen met steeds strengere emissie- en veiligheidseisen, een van de redenen waarom het A-segment langzaam uitsterft.
Winst per auto: BYD versus Tesla
Op basis van statistieken van Late Finance schrijft de website CarNewsChina dat BYD een nettowinst maakt van 9.000 Chinese renminbi per auto. Omgerekend komt dat neer op zo’n 1.167 euro.
Opkomend EV-merk doet bizarre uitgaven: ‘Enorme rode vlag’
Ter vergelijking: het Volkswagen-concern boekte net geen 2.000 euro winst per auto. Tesla boekte in 2023 zelfs een winst van 14,9 miljard dollar en verkocht 1,81 miljoen auto’s . Dat komt neer op 8.230 dollar (omgerekend 7.730 euro) per auto. Daar moet bij gezegd worden dan Tesla meer doet dan enkel auto’s verkopen, maar het gros van de winst wordt behaald uit EV-verkopen.
BYD domineert in China
Het Chinese merk lijkt zich liever te focussen op marktaandeel dan op een grote winstmarge. In China, waar onder meer de spotgoedkope Seagull verkocht wordt, lukt dat. In zijn thuisland had BYD in 2023 een marktaandeel in het zogeheten NEV-segment (New Energy Vehicles) van bijna 34 procent. Tesla volgt op de tweede plek met een aandeel van iets minder dan 8 procent.
Lees ook:
Ook interessant
-
Mercedes: ‘Europa moet het Chinese merken juist makkelijker maken’
-
Europese Unie vindt bewijs voor oneerlijke concurrentie Chinese merken
-
Dit kost de BYD Seal U in Nederland
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Dolphin
-
Dit is BYD’s concurrent voor de bestverkopende auto van Nederland
-
BYD’s nieuwe 1.000 pk elektrische auto gaat strijd aan met Tesla Model S Plaid
-
China verslaat Japan als grootste auto-exporteur, zeggen ze zelf
-
Er zijn minder Belgen dan Nederlanders, maar ze kopen wel meer auto’s
-
Goedkope EV haalt uitmuntende veiligheidsscore bij crashtest
-
De concurrent voor de Volvo EX30 komt ook uit China
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Elektrische cabrio: dit kost de MG Cyberster (in Nederland)