Dit is hoe opvallend weinig geld BYD per auto verdient
![BYD Seal, Chinese automerken](https://img.autovisie.nl/images/C4ArNaQQSjPvf7UWqA_qSQ60n5c=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FBYD-Seal-verkoop-marktaandeel-winst-Tesla-e1712921027188.jpg)
Vorig jaar wist het Chinese BYD wereldwijd ruim 3 miljoen auto’s te verkopen. Maar dat betekent niet dat de kassa nu propvol zit. Per auto verdient BYD opvallend weinig in vergelijking met bijvoorbeeld Tesla.
BYD is een gigantische autofabrikant uit China met een veel betaalbare modellen in zijn gamma. De winstmarges op goedkope auto’s zijn over het algemeen lager. Dat is, samen met steeds strengere emissie- en veiligheidseisen, een van de redenen waarom het A-segment langzaam uitsterft.
Winst per auto: BYD versus Tesla
Op basis van statistieken van Late Finance schrijft de website CarNewsChina dat BYD een nettowinst maakt van 9.000 Chinese renminbi per auto. Omgerekend komt dat neer op zo’n 1.167 euro.
Opkomend EV-merk doet bizarre uitgaven: ‘Enorme rode vlag’
Ter vergelijking: het Volkswagen-concern boekte net geen 2.000 euro winst per auto. Tesla boekte in 2023 zelfs een winst van 14,9 miljard dollar en verkocht 1,81 miljoen auto’s . Dat komt neer op 8.230 dollar (omgerekend 7.730 euro) per auto. Daar moet bij gezegd worden dan Tesla meer doet dan enkel auto’s verkopen, maar het gros van de winst wordt behaald uit EV-verkopen.
BYD domineert in China
Het Chinese merk lijkt zich liever te focussen op marktaandeel dan op een grote winstmarge. In China, waar onder meer de spotgoedkope Seagull verkocht wordt, lukt dat. In zijn thuisland had BYD in 2023 een marktaandeel in het zogeheten NEV-segment (New Energy Vehicles) van bijna 34 procent. Tesla volgt op de tweede plek met een aandeel van iets minder dan 8 procent.
Lees ook:
Ook interessant
-
Door Turkse fabriek komt goedkope Chinese EV naar Europa
-
BYD’s met 14.000 euro korting, dit is waarom
-
Conflict loopt op: China eist dat EU de EV-importtaks snel afschaft
-
Column: ‘Importheffingen kunnen nekslag zijn voor budgetklasse’
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de BYD Seal U
-
Definitief! Europa gooit flinke heffing op Chinese elektrische auto’s
-
Waarom Chinese auto’s mogelijk vanaf deze week duurder worden
-
Nio: ‘Met Europese importheffingen geen betaalbare EV-modellen’
-
Auto van AliExpress? Deze EV koop je voor 3.900 euro
-
Biden maakt Chinese EV’s extreem duur, dit doet Europa
-
BYD en Mercedes maken opvallende Porsche-concurrent voor Europa
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland