Opel Insignia GSi is terug van weggeweest
Op de Autosalon van Brussel eerder dit jaar richtte Opel de schijnwerpers op de gefacelifte Insignia en in het bijzonder op de sportieve GSi. Daarmee keerde de aloude naam van Opels sportieve label weer terug. En vanaf heden is de GSi-uitvoering ook weer in Nederland leverbaar.
De Nederlandse Opel-dealers openen de orderboeken voor de sportieve topversie. De uitvoering komt er als Grand Sport, wat Opel-taal is voor de vijfdeurs hatchback, en Sports Tourer, de Opel-aanduiding voor de stationwagon. Voor de GSi-versie is de carrosserie van de twee varianten aangekleed met een specifiek bumperdesign en andere wielontwerpen.
FlexRide-onderstel
Maar het grote verschil met de andere types wordt onderhuids gemaakt. Mede dankzij het elektronisch aangestuurde FlexRide-onderstel kunnen de schokdempers, de besturing, het gaspedaal, de transmissie en het tractiecontrole anders afgesteld worden. Voor de GSi kiest het merk voor een dynamischere afstelling. De bestuurder heeft keuze uit de modi Standaard, Tour, Sport en – specifiek voor de GSi – Competition. De vierwielaandrijving met lamellenkoppeling past zich dankzij de aanwezigheid van elektronica aan de omstandigheden aan. De Opel-techneuten voorzien in een torque vectoring-systeem, waardoor de Insignia GSi rapper door de bocht is te loodsen. Opel geeft aan dat het ESP-systeem volledig uit te schakelen is. Twee keer de knop ‘ESP off’ indrukken en het veiligheidsnet wordt weggehaald.
Insignia met 230 pk
Het epicentrum van de Insignia GSi hangt onder de kap. Opel monteert een 2,0 liter viercilinder benzinemotor. Dankzij een turbo komt het direct ingespoten motorblok tot een vermogen van liefst 230 pk. Aan de krachtbron koppelt de fabrikant een automatische transmissie. De bak telt negen verzetten, die of volautomatisch of handmatig middels schakelflippers zijn te selecteren. Om de Insignia GSi te temperen, levert Brembo een remsysteem met rood gelakte klauwen aan.
De Insignia GSi is per direct te bestellen. Het topmodel staat als Grand Sport voor €61.899 op de prijslijst. Voor de stationwagon, Sports Tourer genaamd, kost minimaal €63.399. Naast de GSi-versie maakt Opel ook de prijzen van de andere types bekend. De voordeligste versie van de vernieuwde Opel Insignia kost €36.699,-., inclusief een 145 pk sterke 1.4 Turbomotor. De goedkoopste dieselversie staat voor € 38.799,- op de prijslijst. De Sports Tourer is er vanaf € 38.199,-.
Lees ook:
Ook interessant
-
Plotse koerswijziging Ford: na 2030 toch niet enkel EV’s
-
Bij laadpalen in deze gemeentes laadt jouw elektrische auto straks minder snel
-
Nio komt binnenkort met nieuwe EV voor minder dan 30.000 euro
-
Dit is waarom Audi ineens 74 procent (!) minder winst maakt
-
De #5 is de allergrootste Smart ooit
-
Duik in de prijslijst: Dacia Spring interessanter dan ooit?
-
Elon Musk: ‘Koop verborgen range Tesla Model Y voor 1.850 euro’
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in