BMW 7 Serie (2022) ook volledig elektrisch
![BMW 7 Serie xa8](https://img.autovisie.nl/images/DrPREjC7UW7fwrfG7uD91eyS-Fg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-7-serie-xa8-e1547632205890.jpg)
De volgende generatie BMW 7 Serie komt er ook in een volledig elektrische variant. Dat heeft de autobouwer bekendgemaakt tijdens de presentatie van de financiële cijfers. Aan de elektro-limousine wordt momenteel hard gewerkt. Het duurt echter nog enkele jaren voordat de levering start.
BMW is niet het enige merk dat aan een elektrisch aangedreven limousine werkt en de BMW 7 Serie is niet het eerste elektromodel in het hogere segment. Momenteel is er weliswaar nog geen enkel model met elektrische aandrijving in het segment, maar Jaguar staat op het punt om zijn elektro-XJ te presenteren. De introductie staat voor komende zomer op de agenda. Mercedes-Benz is van plan om zijn EQS eveneens dit jaar te presenteren. Waar Jaguar echter ervoor kiest om het topsegment louter met een elektrosedan te betreden, daar kiest Mercedes-Benz onveranderd voor verschillende aandrijflijnen. De EQS komt naast een geëlektrificeerde (hybride) S-Klasse, voorzien van diesel- en benzinemotoren.
Meerdere aandrijflijnen
BMW kiest voor dezelfde koers als Mercedes-Benz voert. De 7 Serie komt er met meerdere aandrijflijnen, inclusief een volledig elektrische. De fabrikant spreekt van vier opties, te weten een dieselmotor, benzinemotor, plug-in hybride op basis van een benzinemotor en de aangehaalde elektromotor. De Duitsers geven aan dat de elektrische BMW 7 Serie over de vijfde generatie elektro-aandrijflijn zal gaan beschikken. Naar verluidt krijgt de limousine een accupakket met een capaciteit van 100 kWh en zou een actieradius mogelijk zijn van meer dan 600 km.
Waterstof
Het leveringsprogramma van de hier afgebeelde huidige BMW 7 Serie bestaat uit benzine- en dieselmotoren, plus plug-in hybrides. Tot op heden lepelde BMW vier-, zes-, acht- en twaalfcilindermotoren in zijn topmodel. Een elektrische uitvoering is louter gebouwd in combinatie met een brandstofcel. De Duitsers ontwikkelden al verschillende generaties op waterstof, maar het bleef bij kleine series en prototypes. De komst van de volledig elektrische BMW 7 Serie betekent het einde van de V12-motor. De fabrikant liet al eerder weten dat een dergelijke krachtbron te kostbaar is om te homologeren. Dat geldt ook voor dochtermerk Rolls-Royce dat afscheid gaat nemen van de twaalfcilinder en overstapt op elektrische aandrijflijnen. Wanneer dat het geval is, is nog niet bekend. De volgende BMW 7 Serie komt in 2022.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?