De V12 in de 7-Serie E32 zorgde voor strijd bij BMW | Sjoerds Weetjes 353
Na de introductie van de tweede generatie BMW 7-Serie lanceerde de Duitse autobouwer het ultieme topmodel. Hij droeg de aanduiding 750i en beschikte over een 5,0 liter V12-motor. Maar weet je dat BMW helemaal geen V12-variant voor de e32 in de planning had staan?
Zoals je in Sjoerds Weetjes 352 hebt kunnen horen, ontwikkelde BMW voor de eerste generatie 7-Serie een V12-motor. Het blok was opgebouwd uit twee zescilindermotoren, die in de basis uit de 323i kwamen. De gietijzeren krachtbron haalde echter het productiestadium niet.
Voor de BMW 7-Serie E32 stond geen V12 gepland
Ondanks dat BMW de V12-motor aankondigde in een 7-Serie, verdween de motorisering van het toneel. Hoe anders verliep het met een V12-motor voor de tweede generatie 7-serie. De Duitsers planden voor de nieuwe limousine helemaal geen V12-krachtbron.
Waarom de eerste BMW 7-Serie geen V12 kreeg | Sjoerds Weetjes 352
Toch, als je de brochure van het intern e32 gedoopte topmodel erbij pakt, staat de motorversie er wel in. Deze 750i kwam er na een verhitte interne strijd. Hoe dat precies in elkaar steekt, legt Sjoerd je uit in aflevering 353 van Sjoerds Weetjes.
Hoe hield BMW de ontwikkeling van de V12 geheim?
Sjoerd geeft antwoorden op vragen als waarom er geen V12 op de agenda stond, waarom de V12 er uiteindelijk wel is gekomen, hoe BMW de ontwikkeling van de twaalfcilinder geheim hield en wie er verantwoordelijk voor het idee was.
Al vijfentwintig jaar in het bezit van huidige eigenaar
Hij verklapt meer over het ontstaan van het absolute topmodel van de BMW-familie. Dat doet Sjoerd aan de hand van een 750iL in een bijzondere configuratie. Het exemplaar is oorspronkelijk in Nederland geleverd en is reeds een kwarteeuw in het bezit van de huidige eigenaar.
De video met daarin de vierzits limousine in de hoofdrol maakt deel uit van een tweeluik over de prestigieuze krachtbron met twaalf cilinders. In aflevering 352 besprak Sjoerd reeds het oorspronkelijk idee van een V12-motor in een BMW 7-serie, in de e23 om precies te zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
De allereerste Europese turbo-auto is angstaanjagend leuk! De BMW 2002 Turbo (1973)
-
Koopwijzer: BMW 5-serie – problemen, uitvoeringen en prijzen
-
Jammer, joh! BMW zet géén Pikes Peak-record met de XM
-
Waarom BMW het ‘loser’-gebaar maakt richting Audi en Mercedes
-
Weer ontslagen! Er blijft weinig personeel over bij VDL Nedcar
-
Deze hybride-BMW met vleugeldeuren kost nog maar 1/3 van de nieuwprijs
-
Oeps! De BMW 5-Serie en 7-Serie zijn iets té zelfrijdend
-
Hoe Toyota’s en BMW’s jouw iPhone 15 kapot maken
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de BMW X5 (xDrive50e)
-
Deze BMW 2000tii is de redder van het merk!
-
VDL Nedcar blijft tóch BMW’s bouwen! Althans, delen ervan…
-
Waarom de X2 en iX2 eindelijk bij de rest van de BMW-modellen passen