Gloednieuwe Ioniq 5 krijgt ‘t nu zelf al lastig door de Kia EV6

Hyundai zette met de presentatie van de Ioniq 5 een beresterk elektrisch model neer waar de concurrentie vast met wat huiver naar heeft gekeken. Maar nu al laat ook het zustermerk haar eerste model op de nieuwe bodemsectie van de groep zien. Dit is de Kia EV6! Moet de Ioniq 5 zich zorgen gaan maken?

Waarom? Een hoop technische onderdelen zijn namelijk identiek voor de Ioniq 5 en de EV6 van Kia. Beide auto’s maken gebruik van het nieuwe E-GMP-platform van de groep, specifiek gebouwd voor een nieuwe generatie elektrische auto’s (en mogelijk modellen met waterstoftechniek). De technische elementen die van de Ioniq 5 een indrukwekkende elektro-auto maken, gelden dus grotendeels ook voor de Kia EV6. Bijvoorbeeld het 800 volt-systeem, waarmee de Ioniq 5 en dus de Kia EV6 heel snel kunnen laden. Wie dat doet bij een 350 kW-lader, laadt per 5 minuten 100 kilometer aan rijbereik binnen. Na 18 minuten is de batterij dan al voor 80% gevuld.

Dit is waarom de Ioniq 5 wél een Hyundai-logo heeft

Kia EV6

800 volt

Hoewel we eigenlijk nog geen technische detail van de Kia EV6 hebben ontvangen, is het duidelijk dat ook die auto zal worden uitgevoerd met dat 800 volt-systeem en dus vergelijkbare laadprestaties op de mat kan leggen. Het ligt ook voor de hand dat ook het elektromodel van Kia in verschillende smaken komt. Een versie met achter- of vierwielaandrijving en de keuze uit twee accupakketten, bijvoorbeeld.

Hyundai Ioniq 5: premium specificaties voor een premium prijs

Wat we vandaag al wél zien van de Kia EV6, is het in- en exterieur van die auto. Het model dat van de tekentafel is gekomen oogt fris en dynamisch en is het startsein van een nieuwe designfilosofie van de Koreaanse autobouwer. Die noemt het zelf ‘Oposites United’ en is geïnspireerd op ‘de contrasten in de natuur en de mensheid’, zo schrijft Kia. Feit is dat de Kia EV6 een aantal fraaie exterieurdetails heeft. Zo lopen de lichtunits op de voorzijde als het ware door in de voorste wielkasten. De lijn van de dorpels loopt net voor de achterste wielkasten naar boven, waarna die lijn voortgezet wordt door de achterste lichtunit die over de gehele breedte en naar de andere zijde van de auto doorloopt.

Kia EV6

Coupé-crossover

Ook opvallend zijn de aflopende daklijn, het zogenaamde ‘floating roof’ door de zwarte raamstijlen en de vlakke achterruit. Het zijn elementen die we al eerder zagen op de concept car Imagine, waarmee Kia in 2019 al een voorproefje van dit elektromodel gaf. Al met al verschilt de Kia EV6 qua uiterlijk flink van de Ioniq 5. Waar die auto een fraai retro-design en een duidelijke hatchback-vorm heeft, is de Kia EV6 eerder een coupé-crossover.

Het interieur van de EV6 toont ook overeenkomsten met de Ioniq 5. Dat zit ‘m bijvoorbeeld in de indeling van de digitale schermen, die net als in de Hyundai in één groot paneel naast elkaar zijn geplaatst. Ook heeft de Kia EV6 een stuurwiel met twee spaken, als in de Ioniq 5. De middenconsole lijkt net als in de nieuwe elektro-Hyundai gescheiden van het dashboard, maar zit wel vol met knoppen om bijvoorbeeld de auto te starten en rijrichting te kiezen. Of het paneel net als in de Ioniq 5 verschuifbaar is, is niet bekend.

Prijs Kia EV6

En dus presenteert ook Kia een enorm aantrekkelijk nieuw elektromodel, dat de sterke punten van de Ioniq 5 verpakt in een bijzondere jas. Hoewel we nog geen prijzen van dit model weten, wordt-ie uiteraard wel wat goedkoper dan de Ioniq 5. Die auto zal immers hoger op de ladder staan binnen het concern. Maar daardoor komt de grootste concurrent van de Ioniq 5 misschien wel uit de eigen familie. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want dat zien we vandaag de dag ook al. De techniek die beide autofabrikanten voor de Soul, Niro (Kia), Kona en Ioniq (Hyundai) gebruiken, is ook grotendeels identiek. En ook die auto’s weten beide merken voldoende aan de Nederlandse klant te slijten.

Eind maart vindt overigens de officiële wereldpremière van de Kia EV6 plaats. Dan geeft de autobouwer hoogstwaarschijnlijk ook de specificaties prijs, evenals de marktintroductie van het model.