Alle details over de dikste Kia tot nu toe: de EV6 GT
![Kia EV6 GT](https://img.autovisie.nl/images/GNVC1s-oC42SxVbu410UogEJufc=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fkiaev6gt1.jpg)
Kia verraste iedereen met de aankondiging van de 585 pk sterke EV6 GT. Vandaag deelt de Nederlandse importeur meer informatie over specificaties en de uitrusting van het elektrische topmodel.
Juist, een Kia met 585 pk. Ook wij moeten er nog even aan wennen, maar aan het einde van dit jaar zullen de eerste exemplaren toch echt in Nederland zijn. Dit is wat je voor een bedrag van 64.195 euro krijgt.
Bereik Kia EV6 GT
Een bloedsnelle Kia, want de EV6 GT is in staat om binnen 3,5 seconden naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid van het model bedraagt 260 km/h. Maar voor al dat vermogen lever je wel iets in. Rijbereik, want de EV6 heeft een WLTP-bereik van 424 kilometer. Flink minder dan de 484 kilometer die de ‘normale’ EV6 met vierwielaandrijving en 325 pk biedt.
![](https://img.autovisie.nl/images/_4nZ5n-P5rPt9Aa62ojeIAhajNU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fkiaev6gt13.jpg)
Maar er is meer dat de EV6 GT bijzonder maakt. Zo heeft het topmodel aangepaste remmerij met geventileerde schijven (380 mm vóór, 360 mm achter), een adaptief onderstel en een limited-slip differentieel, waardoor het koppel kan worden overgebracht naar het wiel met de meeste grip. Met meer dynamiek tot gevolg.
![](https://img.autovisie.nl/images/2HvnHcIl9UvZmE8HxkAJ0CQCPXw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fkiaev6gt15.jpg)
Driftmodus
Liever je banden oproken? Dat kan ook, want deze auto heeft ook een heuse driftmodus. In dat geval werkt de achterste elektromotor op de toppen van z’n kunnen, terwijl de voortrein op de achtergrond treedt. Het ESP kan daarbij ook volledig uitgeschakeld worden. Verder is de GT ‘gewoon’ een EV6, dus met het 800 volt-systeem en (in potentie) de mogelijkheid om snel, en dus binnen 20 minuten, van 10 naar 80 procent te laden.
De EV6 GT is uiteraard ook rijk aangekleed. Denk aan suède kuipstoelen met metalen inzetstukken en groene stiksels. Die GT-elementen keren ook terug in bijvoorbeeld de armsteun en het dashboard. Standaard krijgt-ie ook een premium geluidsysteem, alsmede een automatische achterklep, glazen panoramadak, intelligente led-verlichting, 360-graden-camera, head-up display en een dodehoekcamera. Uiteraard levert Kia de EV6 GT ook met een uitgebreid pakket aan veiligheidssystemen. En dat voor een meerprijs van zo’n 4000 euro ten opzichte van de tot nu toe dikste versie met grootste batterij en GT-uitrusting. Mits de tint Runaway Red Metallic je aanspreekt. Een andere kleur kost je 795 euro.
![](https://img.autovisie.nl/images/GNOZu4BqrOY0e07BnewRg8k3RlA=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2Fkiaev6gt12.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?