Na 2 komt… 7? Polestar begrijpt niet hoe autonamen werken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2FXpeng-vs-Polestar-42-van-100-1.jpg)
Het modellengamma van Polestar bestaat nu uit de 2, 3 en 4. Welke van de drie is het grootst? Hint: niet de 4. Dus dat maakt de naam van de toekomstige Polestar 2-opvolger wel héél verwarrend: Polestar 7.
Wie zijn wij om te zeggen hoe autonamen werken? Maar toch durven we te zeggen dat er een bepaald automatisme in zit. Als je 5-Serie en 7-Serie leest, weet je meteen welke het grootst en het duurst is. Hetzelfde geldt voor E-Klasse en S-Klasse, A6 en A8, 308 en 508.
Polestar kiest chronologie
Maar Polestar heeft daar maling aan. Dat deelt getallen uit op basis van introductiedatum, zo lijkt het. De Polestar 1 was veel duurder dan de 2, maar kwam wel eerder op de markt. En de Polestar 4 is kleiner dan de 3, maar werd later gepresenteerd.
Op die manier telt het Chinees-Zweedse merk door, want na de grote 5 (een Tesla Model S-concurrent) en de sportieve 6 (een elektrische roadster) volgt de 7, die de 2 gaat vervangen. Volgens Polestar-baas Thomas Ingenlath wordt het echter een compleet andere auto.
Nog drie jaar in productie
De Polestar 2 werd in 2020 gelanceerd en blijft naar verluidt nog drie jaar in productie, waarna hij wordt opgevolgd door de 7. Hij wordt iets groter dan zijn voorganger en zou een actieradius van meer dan 600 kilometer hebben. De maximale laadsnelheid van het model wordt 200 kW.
Bescheiden doelen
Ingenlath zei tegen het Britse Autocar dat zijn bedrijf in 2025 zo’n 160.000 auto’s op jaarbasis wil verkopen. Afgelopen jaar waren dat er 55.000. Iets minder dan de doelstelling van 60.000. Volgens Ingenlath zijn de omstandigheden op de EV-markt momenteel een uitdaging.
Volvo trekt zich terug
Om die reden heeft Polestar aangekondigd 15 procent van zijn personeel te ontslaan. Er verdwijnen ongeveer 450 banen bij de autofabrikant. Dat Volvo zich recent grotendeels heeft teruggetrokken uit zijn voormalige sportlabel was altijd de bedoeling, aldus Ingenlath.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Wil je een Porsche kopen? Ga eens proefrijden in een Polestar’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Duik in de prijslijst: de Audi A6 mét brandstofmotor
-
In het interieur kun je écht zien dat deze Nissan Micra een Renault 5 is
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’