Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
Ja het is echt waar, deze Polestar kan net zo snel laden als jij met je benzineauto kan tanken. Het gaat om de Polestar 5, een conceptmodel van het merk, dat beschikt over XFC (Extreme Fast Charging).
Hoe snel is ‘extreme fast’? De EV kan in 10 minuten van 10 naar 80 procent laden. En dat terwijl hij niet eens een kleine accu aan boord heeft.
Polestar 5 kan sneller laden dan jij kan tanken
Het voltanken van je brandstofauto duurt gemiddeld 10 minuten. Het kan natuurlijk veel sneller, maar uit onderzoek blijkt dat bij een gemiddeld snelwegstation je zo’n 10 minuten kwijt bent aan het tanken, naar binnen lopen en wachten. In die tijd is de Polestar 5 opgeladen.
Het 77 kWh-accupakket van de Polestar 5 werd bij 10 procent opgeladen met een snelheid van 310 kW. Bij 80 procent steeg de laadsnelheid naar 370 kW. Hierdoor kan je in 10 minuten weer 320 kilometer rijden. Dat is wel iets minder dan na een gemiddelde tankbeurt, maar desondanks is het indrukwekkend hoe snel het accupakket op te laden is.
De laadcurve
Hoewel 370 kW snel is, is dat cijfer op zich niet baanbrekend. Zo laadt de Lotus Eletre, om maar een voorbeeld te noemen, haalt maximaal 350 kW aan de snellader. Een belangrijk verschil is de laadcurve. Waar deze bij veel batterijpakketten naar beneden loopt, gaat de Polestar tot de 80 procent juist sneller laden.
Daarbij is het belangrijk dat een accupakket langere periode op hoge snelheid geladen kan worden. Als een EV aan de laadpaal een hoge piek heeft, maar snel afzwakt tot een lage laadsnelheid, duurt het evengoed lang voordat de accu opgeladen is. Volgens Polestar heeft het batterijpakket met de huidige laadsnelheid de potentie om tot 100 kWh groot te worden.
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
De Polestar 5 wordt het volgende model van het merk dat geïntroduceerd wordt, met de 4 maakten we immers al kennis. Het uiterlijk en een deel van de specificaties is al bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland