Mitsubishi krijgt twee gefacelifte Renaults in Europees gamma
![Mitsubishi Eclipse Cross PHEV](https://img.autovisie.nl/images/aalBfbi2OhKviHbWmEvS0mPatbg=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F013.jpg)
De directie van Mitsubishi heeft zich door het management van Renault en Nissan laten overhalen en blijft ook na 2022 actief op de Europese markt. De Japanse autobouwer zal in een select aantal markten aanwezig blijven. Nederland is er daar een van.
Het management van Mitsubishi heeft dinsdagavond zijn Nederlandse dealercorps geïnformeerd, maar tijdens de briefing kon de importeur nog niet veel details prijsgeven. De komende tijd zal er meer duidelijk worden. Feit is dat Mitsubishi in Nederland nieuwe auto’s blijft verkopen.
Service en garantie Mitsubishi
De Japanse autobouwer kondigde vorig jaar aan zijn autoverkoop in Europa te staken. Er zouden na de gefacelifte Eclipse Cross, die tegelijkertijd werd voorzien van een plug-in hybride-aandrijflijn, geen nieuwe modellen meer op de Europese markt worden geïntroduceerd. Dealers behielden hun contracten, aangezien de service, de garantie en het onderhoud van Mitsubishi in Europa wel werd aangehouden.
![Mitsubishi Eclipse Cross PHEV](https://img.autovisie.nl/images/h4kDnCx6MZKMfvL4CZsc8x8irJo=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F02%2F005.jpg)
Gefacelifte Renaults
Beïnvloed door Renault en Nissan, waarmee Mitsubishi een alliantie heeft, is op het Japanse hoofdkantoor besloten om in Europa actief te blijven met nieuwverkoop. Echter, niet in de huidige vorm. Van het bestaande modellengamma blijft alleen de Eclipse Cross Plug-in Hybrid. De types Space Star en Outlander verdwijnen aan het einde van hun levenscyclus. Daarvoor in de plaats gaat Mitsubishi twee nieuwe modellen aanbieden. Die nieuwkomers komen van de hand van Renault, dat ook de productie voor zijn rekening neemt. De ontwerpafdeling van het Japanse merk zorgt voor een Mitsubishi-gezicht op de Franse modellen. In welke segmenten de gefacelifte Renaults gaan vallen, is niet bekend. De modellen verschijnen pas in 2023 op de markt, zo geeft Mitsubishi aan.
Japanners in Frankrijk
Voor Renault is het toevoegen van de Mitsubishi-producten goed om de overcapaciteit in zijn fabrieken te verlagen. Het Franse merk zag de afzet van zijn modellen afgelopen jaar flink dalen, waardoor er veel productieplaatsen over zijn. Renault bouwt voor partner Nissan ook modellen, te weten de Micra.
Mitsubishi botst met Renault
Mitsubishi en Renault delen al een model. In Australië levert Mitsubishi onder de typenaam Express de Trafic van Renault. Het is vooralsnog een commercieel succes, maar dat zou zomaar voorbij kunnen zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?