McLaren in nood! Verkoopt collectie klassiekers om geld op te halen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F12%2Fmclaren_artura_24.jpeg)
Dat het niet goed gaat met McLaren is een understatement. De Britse fabrikant is hard geraakt door de coronacrisis, het wereldwijde chiptekort en een tegenvallende vraag. Er is zelfs geen geld meer om de nieuwe Artura een broodnodige update te geven.
In de eerste negen maanden van 2022 verloor McLaren omgerekend 235 miljoen euro. Dat is een flinke verslechtering ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, toen het merk een verlies van 80 miljoen euro draaide.
McLaren veel last gehad van coronapandemie
Alle fabrikanten hebben last gehad van de coronapandemie, maar McLaren lijkt als enige niet op te kunnen krabbelen. Om het hoofd boven water te kunnen houden, heeft het bedrijf zijn hoofdkantoor verkocht en zelfs een aandeel in z’n F1-team van de hand gedaan.
Nieuwe Artura moet voor betere tijden zorgen
De nieuwe Artura had voor betere tijden moeten zorgen, maar de geplaagde opvolger van de 570S zorgt alleen maar voor hoofdbrekens. Het model had eind 2021 op de markt moeten komen, maar werd keer op keer uitgesteld door problemen.
Doorlopende problemen en uitstel na uitstel
McLaren kon niet aan genoeg chips komen voor de productie en ook ging er van alles mis met de boordsoftware van de Artura. In zijn financiële rapportage over het derde kwartaal meldt de producent dat de Artura technische upgrades nodig heeft.
Geen geld voor broodnodige technische update
Die upgrades zorgen voor nóg weer meer vertraging. En bovendien heeft McLaren het geld er niet voor. Volgens Automotive News heeft het merk daarom een deel van zijn historische collectie verkocht voor omgerekend 115 miljoen euro.
In gesprek met aandeelhouders voor financiering
De koper is het staatsfonds van Bahrein, dat ongeveer 60 procent van de aandelen in McLaren bezit. McLaren geeft echter toe dat 115 miljoen euro niet voldoende is. Het bedrijf is daarom in gesprek met zijn aandeelhouders om meer financiering los te krijgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
SUV of cross-over: McLaren op zoek naar meer winst
-
McLaren geeft toe: ‘Eigenlijk zijn al onze auto’s gewoon slecht’
-
McLaren zou nooit een SUV bouwen! Maar doet het nu toch …
-
Pijnlijk! Orkaan laat miljoenen kostende McLaren P1 drijven
-
McLaren CEO ziet in SUV’s een “aantrekkelijk segment”
-
Tesla liegt klanten voor: ‘Video zelfrijdende auto in scène gezet’
-
Tesla-topman Musk denkt dat grootste rivaal uit China zal komen
-
Dit kost de Lucid Air Grand Touring in Nederland, goedkoper dan Tesla Model S?
-
Occasions: 3 tweedehands auto’s waarmee je een caravan kan trekken voor maximaal 10.000 euro
-
ViaPlay wordt duurder: zo stream je Formule 1 goedkoper of gratis
-
Autovisie Kennisquiz: lang leve de ledlichtunits (2/2)
-
Laat de Hummer maar komen: EU wil zwaardere auto’s toestaan met rijbewijs B