Lexus LC Convertible heeft voor verkoopsucces Hybrideversie nodig
Ga er maar vanuit dat de Lexus LC Convertible op Nederlands kenteken een exclusieve verschijning wordt. De 5,0 liter V8-motor achter de grote grille van de scherpe neus is de reden.
Lexus bouwt de LC Convertible alleen als LC500 en dat betekent dat de cabriolet een enorme BPM-bom in het vooronder heeft. De 464 pk sterke 5,0 liter V8-motor zorgt voor een CO2-uitstoot van 275 g/km, 10 g/km meer dan de Coupé-broer, en dat betekent dat de Nederlandse overheid handenwrijvend elke koper van de LC500 Convertible verwelkomt. Op de LC500 zit 75.000 euro aan belasting, waarvan de overheid er alleen al door BPM 50.000 euro incasseert. Het brengt het prijskaartje van de open LC op exact € 186.995,-. Ter vergelijking, met die tariefstelling is de LC 500 Convertible afgerond 27.000 euro duurder dan zijn voordeligste coupé-broer met de V8-krachtbron.
Hybride-aandrijflijn
De Coupé is er echter ook als LC500h, waarbij de ‘h’ voor hybride-aandrijflijn staat. Door die geëlektrificeerde aandrijflijn stoot de LC500h fors minder CO2 uit, waardoor de Haagse strafbelasting fors minder is. De Coupé kent zodoende een vanafprijs van bijna 124.000 euro, waarvan er slechts 13.000 eurootjes naar de Minister van Financiën gaan. Echter, de hybride-aandrijflijn past niet in de open variant. In de LC Convertible is simpelweg geen ruimte voor de krachtbron met elektromotor en batterij, zo geeft Lexus aan.
10% is V8
De LC500h-versie zou voor een hoger verkoopvolume van de LC Convertible zorgen. Gekeken naar de registraties van de LC als Coupé zijn er momenteel 53 exemplaren op Nederlands kenteken. Slechts 6 daarvan betreffen de V8-versie. De kans is groot dat de Convertibles die we op de weg gaan zijn, hun eerste meters in het buitenland maken, waardoor de koper minder BPM hoeft af te dragen.
Bijzonder en exclusief
Voor wie wel de schatkist wilt verrijken en zich graag in de bijzonder gelijnde, exclusieve LC500 Convertible ziet rijden, is het nieuwste Lexus-model per direct te bestellen. De € 186.995,- kostende cabriolet is er in één uitvoering met een beperkt aantal opties. De rijkere uitrusting verklaart tevens de meerprijs ten opzichte van de Coupé. De cabriolet beschikt over een in 15 seconden te openen of te sluiten softtop, waarvoor keuze is uit twee kleuren (zwart en beige).
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig