Land Rovers modepoppetje Range Rover Evoque P300e heeft een stekker
Goed nieuws voor de vrouwelijke Range Rover Evoque-liefhebbers, want de trendy SUV is vanaf heden ook met een P300e plug-in hybride-aandrijflijn leverbaar. Anders gezegd: hij heeft een stekkeraansluiting aan boord, zodat je niet perse meer naar het tankstation moet om met de Evoque te rijden. Dat scheelt benzine- of dieseldampen op je geparfumeerde handen.
In het linkerachterscherm bevindt zich de laadpoort. Hang de stekker erin en het accupakket wordt geladen. De Evoque P300e beschikt over een batterij met een capaciteit van 15 kWh en daarmee moet je een kilometer of 66 ver kunnen komen. Daarna moet de accu weer worden bijgeladen. Of je schakelt over op de verbrandingsmotor, maar weet dat je dan de brandstoftank na 57 verstookte liters benzine weer moet (laten) vullen.
Een cilinder minder
De geëlektrificeerde Range Rover Evoque draagt de toevoeging P300e. Er bestond al een P300, maar die beschikt niet over een elektromotor. Sterker nog, die heeft een viercilinder benzinemotor aan boord. De P300e, dus met de ‘e’ in de naam, heeft een driecilinder in de neus. Het slagvolume van het blok bedraagt 1,5 liter. Dankzij de aanwezigheid van een turbo perst het motorblok er 200 pk uit. De elektromotor voegt daar nog eens 80 kW aan toe, zodat het systeemvermogen op 309 pk uit komt. Het koppel bedraagt 540 Nm. Het is voldoende om de Evoque in 6,4 seconden van stilstand naar 100 km/h af te schieten en een topsnelheid van 213 km/h te halen.
Louis Vitton
De verbrandingsmotor hangt achter de geknepen lichtunits en sierlijke grille. De driepitter drijft de voorste wielen aan. De elektromotor stuurt zijn trekkracht naar de achterste wielen. Voor het accupakket heeft Land Rover een uitsparing in het onderstel gemaakt. Die ligt onder de achterbank. Dat betekent dat de P300e exact hetzelfde aantal Louis Vitton-tassen slinkt dan de andere Evoque-types. Daar staat tegenover dat de benzinetank 10 liter aan volume moest inleveren. Het brandstofreservoir meet nu 57 liter.
Wisseltruc
De actieradius op benzine neemt feitelijk af – niet alleen door de kleinere tank, ook door het hogere verbruik door het met 312 kg toegenomen wagengewicht -, de elektromotor zorgt ervoor dat er niet altijd op brandstof hoeft te worden gereden. Onder normale omstandigheden rijdt de Evoque P300e in de Hybrid-modus, waarbij de aandrijflijn wisselt tussen benzinemotor en elektromotor. Wanneer de bestuurder voor EV kiest, wordt de driepitter buitenspel gezet en rijdt het modepoppetje op puur elektrokracht. In de stand Save kiest de chauffeur er bewust voor om op benzine te rijden, zodat later – bijvoorbeeld in de stad – op elektrokracht kan worden gereden.
Lichtere paardentrailer
Mocht er achter de Evoque een paardentrailer komen, weet dat de P300e een lager trekgewicht kent. Land Rover geeft voor de geëlektrificeerde SUV een geremd aanhangwagengewicht op van 1600 kg. Dat 210 kg minder is dan voor de louter benzine-aangedreven versie.
De goedkoopste motorversie
De prijs van de Land Rover Range Rover Evoque P300e bedraagt minimaal 55.230 euro. Daarmee is de P300e het voordeligste type uit het Evoque-programma. Hij is er in alle uitrustingsniveaus.
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland