Zo onnodig veel vermogen heeft de nieuwe Range Rover SV
Excessief, zo kun je de Range Rover gerust noemen. Hij biedt een overdaad aan luxe, een overdaad een ruimte en een overdaad aan vermogen. Deze nieuwe SV kan zich qua pk-overschot zelfs meten met supersportwagens.
Land Rover heeft een nieuwe variant van de Range Rover geïntroduceerd, de SV. Het model heeft een twinturbo V8 met maar liefst 615 pk en 750 Nm. Wat dat doet met de nul-naar-honderd-tijd? Die is al na 4,5 seconden voorbij. En pas bij 261 kilometer per uur is de koek op.
Nieuwe Range Rover SV weegt bijna 2800 kilo
Buitengewoon ijsbeervriendelijk is de nieuwe motorisering uiteraard niet. Het bijna 2800 kilo wegende gevaarte heeft op papier een verbruik van 1 op 8,5, dus dat zal in de praktijk nog dramatischer zijn.
Plug-in hybrides met meer elektrische range
Overigens heeft Land Rover ook de plug-in hybridevarianten verbeterd. Ze hebben een sterkere elektromotor gekregen (160 kW), waardoor het systeemvermogen omhoog gaat naar 550 pk (was 510) en 460 pk (was 440 pk).
Optimistisch is de CO2-uitstoot van de stekkerhybrides, die in theorie 16 g/km zou zijn. Volgens de WLTP is de elektrische range 121 km (was 113), maar Land Rover is wel zo netjes om erbij te vermelden dat dat in de praktijk zo’n 94 km is (was 88).
In deze stad is het onmogelijk om een Range Rover te verzekeren
Logo’s vóór en achter in 24-karaat goud
Verder nog iets? Ja, Land Rover heeft de Range Rover-modellen een opgewaardeerd infotainmentsysteem gegeven en ook zijn er meer personaliseringsmogelijkheden voor de Autobiography en SV.
Voor het interieur zijn 391 kleurenthema’s beschikbaar en er zijn 230 SV Bespoke-lakkleuren. Is dat nog niet genoeg, dan kun je via de Match to Sample-service iedere kleur laten maken die je maar wilt.
Voor de prijs van een Bentley Bentayga kun je ook deze Land Rover kopen
Typisch iets voor het Midden-Oosten is de mogelijkheid om het Range Rover-woordmerk op de motorkap en achterklep in 24-karaat goud te laten uitvoeren.
Verder hebben de technici van Land Rover wijzigingen aangebracht aan onder meer het Terrein Response-systeem en een paar extra functies toegevoegd, zoals Adaptive Offroad Cruise Control, voor die ene eigenaar die weleens het terrein opzoekt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Test Range Rover Sport P460e: de top van de SUV’s
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt