Autovisie
Autovisie Nieuws 6 mei 2020

Land Rover heeft een Defender met V8 gebouwd en test ermee

Een antwoord op de vraag of een V8-motor onder de motorkap van de nieuwe generatie Land Rover Defender past, was al gegeven. Maar het antwoord op de vraag of de Engelse 4×4-specialist dat ook daadwerkelijk gaat doen staat nog open. Een rijdend prototype bestaat in ieder geval.

Dat geeft het Engelse automagazine AutoCar aan, dat een Land Rover Defender met een V8-motor tegen het lijf liet. Een kentekencheck wees volgens het medium uit dat er een 5,0 liter V8-motor achter de verticale grille huist. Het is nu nog de vraag of de offroader met de krachtbron op de markt komt. Markten als de Verenigde Staten zijn geïnteresseerd in de Defender V8.

V8 uit eigen stal

De V8-motor is er volgens de kentekendata een uit de eigen Jaguar Land Rover-stal. Het blok heeft een slagvolume van 4.999 cc en dan kun je concluderen dat de fabrikant de motor uit onder andere de Range Rover heeft gekozen. Dat betreft een V8 met supercharger. De krachtbron is er in verschillende configuraties, waarbij het vermogen voor bijvoorbeeld de Range Rover op 525 en 565 pk ligt. Jaguar Land Rover haalt maximaal 600 pk uit het blok.

Geen uitspraak over toekomst

De techneuten van Land Rover rijden momenteel met de Defender V8. Of het tot een productiemodel komt, is nog niet bekend. Zoals gebruikelijk doet de fabrikant geen uitspraken over toekomstige modellen. Zolang de testwerkzaamheden lopen en Land Rover nog geen groen licht heeft gegeven voor productie, kan het nog alle kanten op. Het kan zelfs een project van overactieve Land Rover-medewerkers zijn, zoals autobouwers wel vaker opmerkelijke modellen bouwen die nooit het levenslicht zien. Mocht de auto komen, dan start de productie van de Defender V8 op z’n vroegst laat 2021.

V8 van BMW

Jaguar Land Rover zou zijn eigen V8-motor vervangen door een blok van BMW. De Duitse autobouwer ontwikkelt momenteel een nieuwe generatie. Volgens de technische ontwikkelingsbaas van BMW kan zijn team dat alleen doen doordat andere autofabrikanten de krachtbron afnemen.