Lotus brengt wéér Classic Heritage Editions
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2FElise-Classic-Heritage3a.jpg)
Lotus laat oude racetijden herleven met een nieuwe serie special editions van de Elise. De reeks heet Classic Heritage Editions en bestaat uit vier types die allemaal in een specifieke klassieke Formule 1-kleurstelling zijn uitgevoerd.
Het idee is niet nieuw. Lotus legde in het verleden al vaker een optische link met de klassieke Formule 1-bolides uit de eigen stal door de karakteristieke kleurstelling op een van zijn straatversies te introduceren. Vaak was het de Elise die de specifieke aankleding kreeg, zoals een Type 99T-gele (Camel) en de Type 49-wit/rode (Gold Leaf), maar ook bijvoorbeeld de Evora in John Player Special-uitvoering. Zoals Lotus het destijds deed, zo doet de Engelse sportwagenfabrikant het dit maal niet. Het kunstje is opnieuw uitgevonden.
Classic Heritage Editions bestaat uit vier smaken
De Classic Heritage Editions is er in vier smaken. Elk van de beschikbare kleurstellingen brengt een ode aan de rijke racehistorie van het merk. In willekeurige volgorde zijn de beschikbare trims:
- zwart met goud,
- rood wit met goud,
- blauw, rood met zilver en
- blauw met wit
Verwijzingen naar klassieke Lotus Formule 1-wagens
De zwart/gouden uitvoering verwijst naar de Lotus Type 72D waarin coureur Emerson Fittipaldi vijf overwinningen boekte tijdens het Formule 1-seizoen in 1972. Uit een eerdere periode dateert de rood, wit en gouden kleurstelling. Kenners weten dat het hier de Type 49B van Graham Hill uit 1968 betreft. Voor de blauw, rood en zilverkleur dient de Lotus Type 81 uit 1980 ter inspiratie. In die Formule 1-bolide reden Nigel Mansell, Elio de Angelis en Mario Andretti. De laatste kleurstelling binnen de Classic Heritage Editions is een bijzondere. De in blauw met wit uitgevoerde Elise is een ode aan de Type 18, zoals die in 1960 op de circuits was te vinden. Dat model was de eerste Lotus die op pole position voor een Grand Prix-race stond. En de race werd eveneens winnend afgesloten, waardoor een racewagen van Lotus -weliswaar in handen van Rob Walker Racing Team- met Sir Stirling Moss aan het stuur voor het eerst een F1-race won. Het was de GP van Monaco 1960.
Rood alcantara
Als basis voor de Elise Classic Heritage Editions dient de Sport 220, waarmee hij alles behalve de lak deelt. De uitrusting is echter aangevuld met zaken als een DAB-digitale radio met vier speakers, airconditioning, cruise control, lichtgewicht gesmede wielen en zwarte vloermatten. Exclusief voor het blauw/witte exemplaar is de rode stoelbekleding. De zetels zijn bekleed met alcantara.
100 maal Classic Heritage Editions
Lotus vervaardigt slechts 100 exemplaren van de Classic Heritage Editions. Allemaal krijgen ze een individueel productienummer. De prijs van de auto is nog niet bekend. Lotus hanteert een prijs voor de vier verschillende uitvoeringen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?
-
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
-
Deze sportauto kan je rijden van een AOW-uitkering
-
Dit is de Tesla Cybertruck als politieauto, en die kan echt komen
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger