Autovisie
Autovisie Nieuws 7 mei 2020
Leestijd: 3 minuten

Eerste test elektrische Skoda Enyaq, vanaf 40 mille

De eerste volledig als elektro-auto ontworpen Skoda staat klaar. Deze Enyaq gedoopte crossover zal in oktober in productie gaan en begin 2021 de Nederlandse markt bereiken. Wij reden hem al in februari maar toen was helaas nog minder informatie beschikbaar vandaar deze beperkte video.

De Enyaq komt er in meerdere uitvoeringen met een verscheidenheid aan accupakketten. Het topmodel wordt de RS. De Enyaq is Skoda’s eerste model op het fonkelnieuwe MEB-platform, dat door de Volkswagen Group voor al zijn volumemerken is ontwikkeld. Volkswagen, Seat en Audi hebben net als Skoda al een conceptmodel laten zien, terwijl het moederconcern al de productieversie in productie heeft. Volkswagen en Seat trappen af met een vijfdeurs hatchback achtereenvolgens de ID.3 en El-Born genaamd, maar Skoda kiest net als Audi voor de populairste carrosserievariant van dit moment, de SUV. Bij de Duitsers heet het model Q4 E-tron. De Tsjechen noemen hun elektrische SUV Enyaq, zoals eerder dit jaar bekend werd gemaakt. SKODA ENYAQ

Groter dan Volkswagen ID.3

Het model telt weliswaar vijf deuren, hij is fors groter dan de tweelingbroers ID.3 en El-Born. De Enyaq meet 4,65 meter in de lengte, heeft een breedte van 1,88 meter en komt tot 1,62 meter. Daarmee is de vijfzits SUV bijna 40 cm langer, 6 cm breder en 7 cm hoger dan de ID.3. De wielbasis van de Enyaq komt tot afgerond 2,77 meter. Met deze maatvoering valt de Skoda in de klasse van de grotere C-segment SUV-modellen, maar de binnenafmetingen zijn gelijkwaardig met die van een klasse hoger. Door de vlakke wagenvloer waarin de batterij schuil gaat, is het leefcompartiment heel ruim. De inhoud van de bagageruimte geeft het merk al op. Die meet 585 liter, ondanks de aanwezigheid van een elektromotor achterin.

306 pk voor Enyaq RS

Voor de opslag van de energie biedt Skoda keuze uit drie accupakketten. De basisversie, die met de aanduiding 50 op de prijslijst komt te staan, krijgt de beschikking over een batterij met een capaciteit van 55 kWh. In combinatie met een 109 kW sterke elektromotor moet de Enyaq in staat zijn om een afstand te overbruggen van maximaal 340 km. Onder de noemer 60 staat een tweede uitvoering in de folder. De versie beschikt over een 132 kW elektromotor en 62 kWh groot accupakket, waarmee maximaal 390 km kan worden afgelegd. De grootste batterij krijgt de aanduiding 80 en heeft een opslag van 82 kWh. Deze uitvoering moet maximaal 500 km kunnen halen. SKODA ENYAQ

Trekgewicht Skoda Enyaq

Het 80-accupakket komt er in verschillende configuraties. Skoda koppelt aan de batterij een elektromotor met een vermogen van 150 kW, die naar de achterste wielen worden gedirigeerd. Door gebruik van een tweede elektromotor ontstaat vierwielaandrijving. De 80X aangeduide versie levert 195 kW, maar als RS geeft Skoda een vermogen van 225 kW op. Laatstgenoemde uitvoering moet in 6,2 tellen van stilstand naar 100 km/h snellen en een topsnelheid halen van 180 km/h. De actieradius ligt op maximaal 460 km, wat tevens voor de 80X wordt opgegeven. Volgens Skoda is het trekgewicht maximaal 1200 kg, afhankelijk van de motorisering.

1895 keer introductiemodel

De Enyaq komt er in verschillende aankledingen. Bij de marktintroductie is er tevens een speciale editie. De uitvoering, waarvan de specificaties later zullen volgen, verschijnt in een oplage van 1895 stuks, een voor elk jaar dat het bedrijf, dat als Laurin & Klement met tweewielers van start ging, bestaat. In de aanloop naar de marktintroductie zal de fabrikant de uitvoeringen en prijzen van de elektro-SUV bekend maken. Als eerste grove prijsindicatie geven ze de prijs van een Superb diesel: denk dus aan een vanafprijs van zo’n 40 mille.SKODA ENYAQ

Productiestart oktober

In oktober ziet het eerste productiemodel het levenslicht. Skoda brengt de bouw van de auto in zijn Tsjechische fabriek te Mlada Boleslav onder. Anders dan Volkswagen doet door fabrieken exclusief voor elektromodellen in te richten, gaat Skoda de elektrische Enyaq tussen de reguliere types maken. De auto, die onder de codenaam A-SUVe werd ontwikkeld, komt begin 2021 op de Nederlandse markt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.