Puur elektrisch concept is het beste volgens Volkswagen
Welke ontwerpmethode levert de beste elektrische auto op? Een ‘traditionele’ auto ook geschikt maken voor elektrische aandrijving, of met een schone lei beginnen en alleen voor elektrisch gaan? Volkswagen-designchef Klaus Bischoff is ervan overtuigd dat een puur elektrisch concept het beste is.
MEB
Dat zegt Bischoff heel voorspelbaar tegen Autocar, want de ID.3 is namelijk van de bodemplaat tot het dak vanaf dag 1 ontworpen als elektrische auto. Daarbij heeft Volkswagen de lessen die het eerder opdeed met modulaire platforms, zoals het MQB, meegenomen.
De Modulaire E-antriebs Baukasten (MEB) is echter gemaakt voor auto’s die puur elektrisch zijn. Die is bedoeld voor alle modellen binnen de Volkswagen Groep, waaronder ook de Skoda Enyaq waarmee we recent reden. Zo’n puur elektrisch concept kan dus nog eenvoudiger en doelgerichter zijn. Omdat een elektrische motor kleiner en makkelijker is in te bouwen vraagt de techniek minder ruimte dan een auto met een verbrandingsmotor. Accupakketten zijn echter wel groot en zwaar en die moet je vanaf de allereerste pennenstreek bij zo’n EV-design de meest ideale plaats geven.
Compromis
Een traditionele auto ‘verbouwen’ en geschikt maken voor elektrische aandrijving is toch meer een compromis, omdat het hele concept ook plaats moet bieden aan de meer complexe en omvangrijke techniek van een verbrandingsmotor, versnellingsbak en componenten die daarbij horen. Zo’n concept zit dan als je elektrische techniek toepast wat te ruim in zijn jasje, en accupakketten worden soms op minder ideale plaatsen weggestopt.
Multiple choice
Toch kiezen meerdere concurrenten van Volkswagen in deze moeilijk voorspelbare tijden niet voor een puur elektrisch maar voor een multiple choice concept dat ook benzine-, diesel- en hybride-aandrijflijnen kan huisvesten. Kijk maar naar Opel, Peugeot maar ook Volvo. BMW, dat met de compromisloze i3 een mooie maar dure start maakte, zet die koers nu niet voort. Ze blijven de i3 voorlopig wel gewoon maken en dat kan prima omdat die pionier zijn tijd ver vooruit was. De Beiers gaan nu voor een platform waarbij met name de centrale sectie gekozen wordt op basis van de aandrijflijn.
Toekomst volgens Volkswagen
Bischoff bepleit een puur elektrisch concept en noemt zo’n multiple choice concept de verkeerde benadering. “De nieuwe elektrische architectuur geeft de designer juist de mogelijkheid om met een totaal nieuw design te komen. En dat moet de klant grote voordelen geven: een kleine footprint, een groot interieur en een heel nieuwe digitale architectuur.” Designers moeten wel oppassen dat ze niet te radicale auto’s moeten ontwerpen, zo zegt de chef van Volkswagen. “Je moet je bestaande klanten die nog moeten wennen aan elektrische auto’s niet van je vervreemden. Je moet wel dapper zijn, maar de transitie stap voor stap doen.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Slaat Nissan volledig de plank mis met deze Skyline GT-R?
-
Een op de tien vrachtwagenchauffeurs doet een dutje onderweg
-
Gratis tanken: dit is hoe een tiener 40.000+ euro aan benzine stal
-
Jeep Wrangler tot 9.200 euro goedkoper door nieuwe bpm-tarieven
-
Renault 5 Turbo is terug en maakt elektrisch rijden eindelijk leuk!
-
Deze grote autofabrikant gelooft niet meer in zelfrijdende taxi’s
-
Tesla Cybercab: goedkope zelfrijdende auto komt snel op de markt
-
Waarom er misschien toch geen verbod op brandstofauto’s komt
-
Zou jij een BMW i4 laten staan voor de elektrische DS N°8?
-
Dit is waarom de Toyota Urban Cruiser jou zo bekend voorkomt
-
Hé overheid, zo in je miljoenen bij automobilisten zonder gedoe
-
Tesla Model Q: komt deze ‘budget-EV’ echt al binnen half jaar?