Dit is ‘m, de Land Rover Defender
Acht jaar nadat Land Rover voor het eerst een studiemodel van de nieuwe Defender toonde, is er eindelijk een nieuwe Land Rover Defender. En dit is hem!
Had Land Rover acht jaar nodig om de Land Rover Defender productieklaar te maken? Kijkend naar de negatieve reacties op het conceptmodel zou je dat kunnen denken. De die-hard Defender-fans waren niet echt gecharmeerd van het onder de naam DC100 Defender gepresenteerde studiemodel. Het ontwerp kon de vuilnisbak in als het aan de Defender-freaks lag. Het ontwerp verdween inderdaad in de afvalemmer, want Land Rovers designbaas Gerry McGovern legde een nieuw model op tafel. Hij had er echter geen acht jaar voor nodig. De 4×4-specialist verlegde de prioriteiten, waardoor de komst van de nieuwe editie verre van naadloos aansluit op het verdwijnen van de vorige Defender.
Aluminium architectuur
Volgend jaar komt de nieuweling op de markt, maar vandaag is Land Rover met de boreling uit de kraamkamer gestapt. De nieuweling wordt trots op de IAA-autoshow in Frankfurt getoond. De technische gegevens? Een gezonde, stevige jongen met aluminium architectuur, een trekgewicht van 3500 kg en overduidelijk een nazaat van de oer-Land Rover. Het Defender-familiegezicht is er overduidelijk in terug te zien. Hij is, net als de DC100 destijds, compleet nieuw. Het enige dat hij deelt met de stamvader en eerdere nakomelingen is zijn merknaam.
90 en 110
Hij neemt afscheid van het ladderchassis, maar de zelfdragende carrosserie heeft nog steeds aluminium plaatwerkdelen. De technische basis wordt gelegd door zijn bloedbroeders Discovery en Discovery Sport, maar bij de Defender ligt de focus uiteraard op de offroadcapaciteiten. Dat zie je ook in het hoekige ontwerp terug. De ronde lichtunits verwijzen naar de stamvader en de smalle motorkap kennen we van de vorige edities. Ook net als voorheen komt de nieuweling in twee carrosserievarianten, een 90 en 110. Laatstgenoemde is 43 hele centimeters langer dan zijn 4,30 meter lange broer. Het verschil zit hem in de wielbasis (2,59 om 3,02 m), want de voor- (38 graden) en achteroverhang (40 graden) zijn identiek. Om de terreincapaciteiten niet te beperken heeft het reservewiel een plaatsje op de achterdeur gekregen. De doorwaaddiepte bedraagt 90 cm, de bodemvrijheid 29 cm.
Stoer en hoekig
Het stoere, hoekige ontwerp komt ook aan de binnenzijde terug. De 4×4 heeft een minimalistisch aangekleed interieur met deels onbeklede deurpanelen en zichtbare bevestigingspunten. Op de uithoeken van het dashboard bevinden zich handgrepen, die voor een makkelijke instap zorgen. Je kunt ze tevens gebruiken om de auto te duwen.
Het interieur biedt plaats aan vijf tot zes personen in de verdeling 2-3 en 3-3. De langere 110 is er ook als zevenzitter in de stoelopstelling 2-3-2. In alle gevallen zit je in de rijrichting.
Plug-in hybride
Bij de verkoopstart komt de robuust ogende Land Rover Defender er met een 200 en 240 pk sterke dieselmotor en 300 en 400 pk sterke benzinemotor. Later voegt Land Rover een 300 pk dieselblok en een 400 pk plug-in hybride met benzinemotor aan het programma toe.
Slowakije
Hoe Brits de Defender en diens voorgangers ook zijn, de nieuwste editie ziet in Slowakije het levenslicht. De productie start begin 2020.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar