Karma Revero GT kan minder en kost meer dan concurrentie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FKarma-Revero-10.jpg)
Het lijkt erop dat de nieuwe Karma Revero GT wederom gedoemd is te falen. De auto heeft een prijs gekregen die hoger is dan die van de gemiddelde concurrent terwijl hij minder presteert.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-01-23-om-12-28-05.png)
Het begon ooit als een auto uit het hoofd van designer en autobouwer Henrik Fisker. Hij kwam met de Fisker Karma, een hybride auto die zijn benzinemotor alleen gebruikte als aggregaat om de accu bij te laden om het bereik van de auto te vergroten. Helaas bleek het model niet succesvol genoeg om van de leven. De autofabrikant ging failliet en werd het overgenomen door wat Chinezen. Henrik verliet het bedrijf en de Chinezen besloten Fisker van de naam te snijden, maar de Karma te behouden. Nu proberen ze het opnieuw met diezelfde auto, maar heeft hij wat updates gekregen. Waaronder de prijs.
Koper
Deze ligt namelijk $5.000 hoger dan het vorige model. Karma bevestigde dat de auto in Amerika $135.000 gaat kosten. Daarvoor krijgt de koper van de nieuwe Karma Revero GT wel een aandrijflijn die bestaat uit twee elektromotoren die samen goed zijn voor 543 pk en, schrik niet, 1491 Nm. Daarmee kan een sprint van 0 naar 96 km/h (het blijven Amerikanen) binnen 4,5 seconden gedaan worden en ligt de topsnelheid op een ietwat teleurstellende 201 km/h.
Daarbij stopt de teleurstelling nog niet: het bereik van de Revero GT is maar 80 kilometer. Daarna moet de 28 kWh-accu alweer opgeladen worden. Gelukkig heeft de nieuwe Karma een eigen oplader aan boord in de vorm van een 1,5 liter driecilinder benzinemotor van BMW. Als die zijn werk gaat doen, dan haalt de auto 579 km voordat er getankt en geladen moet worden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FKarma-Revero-07.jpg)
Fan
Kortom, je moet best een fan van het design of het merk zijn om deze auto te willen kopen. Hij kan bijvoorbeeld de concurrentie met Tesla niet aan. Een Tesla Model S Performance maakt op elk gebied gehakt van de Karma Revero GT. En dat terwijl hij ook nog eens tienduizenden euro’s minder kost. Nu weten we het verschil nog niet precies, maar de Karma kan niet heel goedkoop worden als hij in Nederland aangeboden wordt. Bovenop het toch al hogere verkoopbedrag komt namelijk ook nog eens de BPM aangezien hij een verbrandingsmotor aan boord heeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Ferrari bezig met Tesla Roadster-achtige ‘raketten’
-
Nederlandse overheid verkoopt Volkswagen Polo GTI
-
Dit zijn de 10 meest teleurstellende auto’s volgens Amerikaans onderzoek
-
BMW is bezig met geursproeiers onder het logo
-
Duik in de prijslijst: Peugeot 408, wat kost de bijzondere Fransoos?
-
F1-simulator in privéjet Verstappen: zoveel uren extra kan hij trainen
-
Lamborghini zwaait de V12 uit met de Invencible en Auténtica
-
Wordt dit de nieuwe Tesla Model 3 hatchback?
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien