Hoe de Toyota Hilux het slachtoffer werd van extreme betutteling
Kijk niet naar het screenshot hierboven! En houd alstublieft uw kinderen weg bij dit nieuwsverhaal. Want op het moment dat ze een Toyota Hilux zien, willen ze planten vertrappen en rivieren vervuilen.
Tenminste, dat denken we… Waarom anders zou de Britse reclamewaakhond, de Advertising Standards Authority, een stokje hebben gestoken voor de Born to Roam-campagne van Toyota?
Toyota Hilux of tien
Het bijgaande filmpje lijkt ons immers vrij onschuldig, met een Toyota Hilux of tien, die doen waar ze voor gemaakt zijn: offroad rijden, een aanhanger trekken en de meest onverwoestbare auto ter wereld zijn.
Maar nee, de reclamespot is levensgevaarlijk, aldus de ASA. Voor onze planeet. Met zijn Born to Roam-campagne negeert Toyota de impact van SUV’s op de natuur en het milieu, zo is het verhaal.
Anti-reclameclubs
Daarom moet de Toyota Hilux van de televisie, van Youtube, van Facebook en van billboards worden afgehaald. Iets waar de anti-reclameclubs Adfree Cities en Badvertising blij mee zijn.
Toyota geeft niet op en komt gewoon wéér met een auto op waterstof
En we moeten eerlijk zijn: ze hebben ergens wel een punt. De organisaties zeggen dat offroad rijden, met op de achtergrond wilde natuur, regelmatig voorkomt in SUV-reclames. Het is een cliche geworden.
Dat soort beelden zijn “een valse belofte”, zeggen ze, want op een ruig avontuur gaat 99,99 procent van de SUV’s nooit. “Ze beschadigen de natuur, vervuilen de lucht, verstoppen onze steden en kosten levens.”
Reactie van Toyota
Toyota reageert daarop door te wijzen op zijn rol als hybridepionier en op de relatief lage CO2-uitstoot van zijn leveringsprogramma. Al heeft dat natuurlijk niks te maken met de Toyota Hilux.
Deze kleine Toyota werd in tien jaar tijd 12.000 euro duurder!
De pick-up is niet te koop met een hybridetechniek. In het wereldwijde leveringsprogramma staan een aantal flinke diesels, een 2,0-liter benzinemotor en een 4,0-liter V6.
Afrika en Australië
En wat de anti-reclameclubs dan weer vergeten, is dat de Toyota Hilux in veel markten, zoals Afrika en Australië, min of meer noodzakelijk is. Dit vanwege de moeilijke omstandigheden en slechte wegen.
Nu hopen dat Toyota deze elektrische Land Cruiser zó in productie neemt
Bovendien lijkt het ons een beetje vergezocht dat een Toyota-reclame mensen aanzet tot het banjeren door de blubber. Zijn SUV’s schadelijk voor het milieu? Ja, maar dan vooral op de weg en niet in de natuur.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze Toyota is exclusiever dan een Ferrari | Sjoerds Weetjes 393
-
Duurtest: Toyota Prius – Hoe goed is hij daadwerkelijk?
-
Zoek de verschillen: de nieuwe Toyota Yaris
-
Hoe Daihatsu (en dus Toyota) de boel bedonderde
-
Dit kost de Toyota GR Yaris in Nederland, meer dan een BMW 5-serie
-
Waarom deze Toyota GR Yaris nu ook een boodschappenauto is
-
Duurtest: Zo zuinig en (on)praktisch is de Toyota Prius op reis
-
Deze Toyota familie-auto lijkt op een échte sportwagen | Sjoerds Weetjes 383
-
Deze Toyota Yaris maakt het supercars moeilijk!
-
Bij Lexus en Toyota kun je straks je motorgeluid downloaden
-
Dit is waarom de beste Toyota geen Toyota mocht heten | Sjoerds Weetjes 378