Het lange wachten beloond: Porsche 718 Cayman GT4 RS
Dit is de sportcoupé waar autoliefhebbers al geruime tijd reikhalzend naar uit kijken, de RS-uitmonstering van de overheerlijke Porsche 718 GT4. Nu is hij officieel, al hadden de Duitsers onlangs reeds laten weten dat hij bestond. De 718 GT4 RS, zoals de rappe uitmonstering heet, moet wel de ultieme Cayman zijn. Dit zijn de ingrediënten!
Konden de heren van Porsche Motorsport he-le-maal los gaan voor de 718 GT4 RS, of moesten de techneuten gereserveerd blijven vanwege de hiërarchische positie van de compacte sportcoupé ten opzichte van grote broer 911? Welnu, het kloppende hart van de GT4 RS komt rechtstreeks uit de 911 GT3. Het blok wordt tevens gedeeld met dat in de GT3 Cup. Porsche is dus overstag, al weten de techneuten van Motorsport al waar het met de nog in ontwikkeling zijnde 911 GT3 RS naar toe gaat. Ook dat model zet weer stappen voorwaarts. Bovendien, in de ogen van Porsches klanten blijft een 911 altijd boven de Cayman staan, hoe goed de compacte middenmotorsportwagen ook is.
GT3-motor
De 718 GT4 RS krijgt dus een andere zescilinder boxer dan de 718 GT4. Dankzij het, zij het iets geknepen, GT3-blok zet de GT4 RS ten opzichte van de 718 GT4 een vermogensstap van liefst 80 pk. Uit het atmosferisch motorblok haalt Porsche Motorsport voor de ‘Rennsport’ een vermogen van 500 pk. Het koppel ligt met 450 Nm precies 20 Nm hoger. Dankzij de potentere krachtbron spurt de RS in 3,4 tellen van stilstand naar 100 km/h, wat een halve tel rapper is dan de bestaande GT4-uitvoering. De topsnelheid neemt van 302 km/h tot maar liefst 315 km/h (gelijk aan de 959 uit de jaren 80) toe. Een flinke stap voorwaarts, wat je ook tijdens de ronde op de beruchte Nordschleife ziet. De RS snoept liefst 23,6 tellen van de tijd van de reguliere GT4! Hij klokte enige tijd terug een tijd van 7:04.511 (korte loop) minuten. Poeh! Een 911 GT3 doet 6:55.34 minuten.
Ademhaling
Voor de ademhaling van de krachtige zespitter met een maximum toerental van 9000 heeft Porsche de achterste zijramen vervangen door roosters met luchtkanalen, die een aanvulling op de bekende inlaattrajecten in de achterschermen voor de motorkoeling zijn. De positie van de extra ‘airintake’ moet de beleving in de auto versterken, aangezien de luchthappens zich ter hoogte van de oren van de inzittenden bevinden. Aan de motor koppelt Porsche een automaat met dubbele koppeling. Deze zeventraps PDK is vooralsnog de enige transmissie voor het compacte monster. Porsche doet nog geen uitspraken over een andere versnellingsbak. Voor de GT3 biedt de fabrikant het blok met keuze uit de handbak en automatische transmissie aan.
Op dieet
Volgens het RS-recept heeft Porsche Motorsport de 718 Cayman GT4 RS uitgehold. Daar waar mogelijk, zijn comfortverhogende zaken achterwege gelaten of componenten door lichtere materialen vervangen. Zo zijn de voorklep en de voorschermen van koolstofvezel vervaardigd en zijn de zij- en achterruiten en het tapijt lichter dan in de GT4. Isolatiemateriaal is tot een minimum teruggebracht en de deurhendels binnenin zijn vervangen door textiellussen. Het resultaat is een gewichtsreductie van 35 kg ten opzichte van de 718 Cayman GT4, waardoor de sportcoupé met RS-badge nog maar 1415 kg weegt.
Kolossale achterspoiler
Het zijn niet die kleine aanpassingen waaraan je het karakter van de GT4 RS afleest, het exterieurontwerp beschikt over tal van aerodynamische aanpassingen. Sowieso hangt de koets 30 mm lager boven het asfalt. Maar voor wie geen timmermansoog heeft, springt wel de kolossale achterspoiler in het oog. Hij heeft net als de 911 GT3 een zwanenhalsbevestiging, die voor een verbeterd gebruik van het spoileroppervlak zorgt. De diffuser is eveneens opnieuw van de tekentafel gekomen, net als de frontsplitter. De diffuser aan de voorzijde kan naar believen worden versteld. Porsche claimt dat het aangepaste spoilerwerk voor 25 procent meer downforce zorgt, als je alles in de Performance-standen zet. Onderhuids kent de 718 GT4 RS aangepaste wielophanging met afwijkende veren en dempers. De afstelling laat zich handmatig wijzigen.
Titanium en koolstofvezel
Voor de diehards biedt Porsche een Weissach-pakket aan, bestaande uit koolstofvezel koetswerkdelen als de diffuser, buitenspiegelkappen, airboxafdekking en afwerking van de inlaatopeningen. De titanium uitlaateindstukken maken eveneens deel uit van het pakket. Het specifieke ontwerp komt overeen met dat van de 935. Titanium is tevens het materiaal waarvan de rolkooi is gemaakt.
Porsche brengt de 718 GT4 RS is maart op de markt. De prijs is nog niet vrijgegeven.
Lees ook:
Ook interessant
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Nieuwe versie bevestigt: Tesla Model 3 blijft een topaanbieding
-
‘Bizar dat mensen met elektrische auto’s nu extra worden gestraft’
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur