Opvolger Porsche 718 louter elektrisch
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FPORSCHE_E-Cayman.jpg)
Het hoge woord is eruit. De opvolger van de Porsche 718 komt er alleen met een elektrische aandrijflijn. Het wordt de tweede maal dat Porsche een productlijn vervangt door een elektrisch aangedreven model. De Macan gaat de 718 voor.
De volgende generatie compacte tweezits sportwagens krijgt een elektrische aandrijflijn. De fabrikant maakt dat nieuws nu officieel bekend, al was het een publiek geheim. De autobouwer toonde reeds een studiemodel onder de noemer Mission R, waarmee het een hint gaf naar de elektrisch aangedreven opvolger van de 718-familie. De nieuwe editie moet halverwege dit decennium op de markt komen. De fabrikant benadrukt dat de auto op een elektroplatform staat. Er is geen ruimte meer voor verbrandingsmotoren. De 718 komt er exclusief in een volledig elektrische vorm, zo geeft het merk aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FPORSCHE_E-Boxster.jpg)
PPE-platform verkeerde keuze
Voor de 718 introduceert Porsche een nieuw platform. Dat wijkt totaal af van het voor de Taycan gebruikte J1- en voor de Macan-opvolger gebruikte PPE-bodemsectie. De batterijen komen niet in de vloer te liggen, want de Porsche wil de elektrische 718 laag houden. Tegen Autovisie zei Dr. Frank-Steffen Walliser, betrokken bij de ontwikkeling van de 718-reeks: “Het PPE-platform maakt gebruik van een accupakket in de bodem, en dat is niet iets wat je in een sportauto wilt. We zijn erg blij met de uiteindelijke zitpositie in de Taycan, maar voor een echte sportauto moet-ie nog lager.”
Dit zijn de eerste details van de elektrische Porsche Cayman en Boxster
Het ligt dus voor de hand dat Porsche eenzelfde weg zal bewandelen als Lotus doet met de Evija, waarin het accupakket als een centraal blok achter de bestuurder ligt. “Op papier is het zwaartepunt dan weliswaar hoger, maar het zwaartepunt gaat behoorlijk omhoog zodra je de inzittenden positioneert bovenop een in de bodem geplaatste accu”, aldus Walliser.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FPORSCHE_E-Cayman.jpg)
Meer dan 80 procent geëlektrificeerd
De elektrische 718 maakt deel uit van een elektro-offensief van de Duitse autobouwer. Nu al is bijna 40 procent van de verkochte Porsches in Europa voorzien van een geëlektrificeerde aandrijflijn. In Europa ja, want wereldwijd ligt dat percentage veel lager, te weten 25 procent! In 2025 verwacht Porsche dat dat percentage – in Europa – boven de 50 procent ligt en voor 2030 kondigt Porsche-topman Oliver Blume aan meer dan 80 procent van de afzet te realiseren door geëlektrificeerde modellen, in Europa.
Gemeten over alle wereldwijd zal het percentage fors lager liggen, aangezien niet alle afzetgebieden met elektrische aandrijving bezig zijn. Porsche zal dan ook verbrandingsmotoren blijven bouwen, al kijkt het wel naar een verdere CO2-reductie voor die potente benzineblokken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant
-
Zonnestormen op komst: waarom je dan (g)een elektrische auto wil
-
Geen verrassing! Tesla Cybertruck is 21.000 dollar duurder dan beloofd
-
Ook tweedehands elektrische auto’s een stuk minder populair
-
Dit is wat je moet doen als je auto gaat slippen
-
Deze Chinese krachtpatser heeft wél een verbrandingsmotor
-
Betaalbaar elektrisch rijden: dit is de Renault 5 E-Tech
-
Ruiten beslagen: Zo kom je zo snel mogelijk van condens af
-
Dit kost de Hyundai Ioniq 5 N in Nederland
-
Autoverzekering keert in deze landen niet uit als je zonder winterbanden rijdt
-
Klanten en autobedrijven zijn massaal boos op Tesla