De volgende Maserati Levante heeft geen cilinders meer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F18833-MaseratiLevanteGTMY22.jpg)
Maserati geeft een vervolg aan de Levante. In 2025 komt de nieuwe generatie op de markt. Anders dan het bestaande (hier afgebeelde) model krijgt de SUV geen vier- of achtcilinder benzinemotor meer onder de kap, maar een volledig elektrische aandrijflijn.
De elektrische Levante is een van de vijf modellen die de Italiaanse fabrikant voor de komende drie jaar plant, zo geeft het merk aan Autovisie aan. Binnen dit kwintet is de Levante het eerste type dat er louter met elektromotoren komt. De elektrische architectuur heeft de fabrikant al eerder aangekondigd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F18834-MaseratiLevanteGTMY22.jpg)
Folgore is elektrotechniek
De verschillende modellen zullen deze basisingrediënten gebruiken, waarbij gekozen wordt voor een specifieke afstelling van de techniek per productlijn. De technologie wordt Folgore genoemd, een aanduiding die de elektrische modellen allemaal in hun naam zullen dragen. Of dat dan ook voor de Levante geldt, is nog de vraag. Immers, de Levante komt er alleen als elektromodel.
Start offensief in 2023
Maserati start zijn elektro-offensief volgend jaar. Dan komen direct drie elektromodellen uit. Zowel van de MC20 als van de volgende week te introduceren Grecale verschijnt een elektrische uitvoering. De Granturismo staat ook voor 2023, maar net als de technisch identieke Grecale zal dat model er ook met verbrandingsmotoren komen. In 2024 neemt Maserati even gas terug om in het jaar daarna ook de elektrische Quattroporte uit te brengen. Deze elektrosedan vervangt zowel de huidige Quattroporte als de Ghibli, wat de Maserati-top na vragen van Autovisie wereldkundig maakte.
Benzinemotoren blijven
De Italianen willen vanaf 2030 louter elektrisch aangedreven modellen aanbieden. De fabrikant is realistisch en zegt dat dat afhankelijk is van de marktvraag. Zolang de consument om benzinemotoren blijft vragen, zal het merk de vier-, zes- en achtcilinders blijven aanbieden. De marktvraag bepaalt hoe het leveringsprogramma van Maserati er tegen die tijd uit zal zien, zo geeft het management aan.
Een en ander is bovendien afhankelijk van de verkoop van de elektromodellen. Mocht de afzet van de EV’s achterblijven op de afzet van de benzinetypes, dan zou Maserati stom zijn afscheid van de benzinemodellen te nemen. Maar als de elektro-auto’s aan slaan, kan het eveneens uitvoeringen met verbrandingsmotoren (ICE) blijven bouwen, aangezien die EV’s de uitstoot van de ICE’s compenseren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit
-
Werknemers Ferrari krijgen recordbonus
-
McLaren 750S wordt de laatste der Mohikanen
-
Waarom deze oliegrootmacht 100 waterstofstations in Europa bouwt
-
Xpeng keert terug met G9 en P7 en gaat strijd aan met Tesla
-
Vergeet Lightyear, hier is de betaalbare zonneauto van Aptera
-
Tesla Roadster valt in het niet bij Nissan Max-Out cabrio
-
Occasions opnieuw duurder, maar kopers willen niet meer betalen
-
Toyota komt met bijzondere elektrische bakfiets
-
Skoda Enyaq RS iV breekt twee wereldrecords voor driften
-
Dit is hoeveel elektrische auto’s er daadwerkelijk in Europa worden verkocht
-
Dit zijn de 5 populairste nieuwe auto’s van het moment