Géén PPE-platform voor elektrische Cayman en Boxster
![Porsche Cayman](https://img.autovisie.nl/images/OBJm_7xMy7VwIXNI6MT4Vrdoups=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FPORSCHE_E-Cayman.jpg)
Er is een reden om nog een keer op de Mission R-conceptauto van Porsche terug te komen. Hij heeft een dubbele boodschap, zo ontdekten we, want is een voorbode op de elektrische toekomst van de Cayman en Boxster.
Het studiemodel, zoals getoond op de IAA Mobility in München begin vorige maand, is meer dan een blik op de circuitracer van de toekomst. Wie goed kijkt, ziet veel hints die wijzen in de richting die Porsche bewandelt naar hun eerste elektrische sportauto voor de straat. “Onze conceptmodellen zijn altijd nauw verbonden met onze productie-auto’s. Je zult designelementen van de Mission R in de toekomst terugzien”, gaf Porsche–designbaas Michael Mauer aan op de IAA.
Straatauto’s van de toekomst
Kort na het mobiliteitsevenement spreken we de man die het idee van de Mission R heeft bedacht, Dr. Frank-Steffen Walliser. Als Vice President van de productlijnen 911 en 718 was Walliser niet direct betrokken bij de ontwikkeling van het conceptmodel, maar met de elektrische Cayman en Boxster in de pijplijn weet hij als geen ander welke technieken en filosofieën achter de Mission R relevant zullen zijn voor de Porsche-straatauto’s van de toekomst.
![Porsche Boxster](https://img.autovisie.nl/images/6sacKHfAdj9yte5NDaMnyLCwV5A=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FPORSCHE_E-Boxster.jpg)
Het is nog te vroeg om concrete details uit de doeken te doen. Wel kon Walliser bevestigen dat de nieuwe Cayman straks niet op het in ontwikkeling zijnde PPE-platform gebouwd gaat worden. “Het PPE-platform maakt gebruik van een accupakket in de bodem, en dat is niet iets wat je in een sportauto wilt. We zijn erg blij met de uiteindelijke zitpositie in de Taycan, maar voor een echte sportauto moet het nog lager.”
Lotus Evija
Het ligt dus voor de hand dat Porsche eenzelfde weg zal bewandelen als Lotus doet met de Evija, waarin het accupakket als een centraal blok achter de bestuurder ligt. “Op papier is het zwaartepunt dan weliswaar hoger, maar het zwaartepunt gaat behoorlijk omhoog zodra je de inzittenden positioneert bovenop een in de bodem geplaatste accu”, aldus Walliser.
![Lotus Evija](https://img.autovisie.nl/images/ZIGgkYzRj6B-F1YwwMQQnexnPd0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F05%2Flotus_evija_vleugels.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?