Porsche Taycan GTS niet als Cross Turismo
Al bij de onthulling van de Taycan was duidelijk dat na de typische Porsche-benamingen Turbo en Turbo S ook de aanduiding GTS op de elektrisch aangedreven sportsedan gebruikt zou worden. Het heeft even geduurd, maar nu is het zover. De Taycan GTS komt er in twee varianten, maar de Cross Turismo staat niet gepland.
Voor de GTS introduceert Porsche een nieuwe smaak. Het is de Sport Turismo. Dat lijkt heel wat, maar feitelijk is het een Cross Turismo die is ontdaan van zijn kunststoffen opsmuk als wielkast- en dorpelverbreders. De complete lijnvoering van de Taycan Sport Turismo is verder gelijk aan die van de Cross Turismo. De aanduiding GTS wordt niet alleen op deze shooting brake geplakt, ook de vijfdeurs fastback-carrosserie vormt de verpakking van de GTS.
Tussen 4S en Turbo
Porsche positioneert de GTS tussen de 4S en de Turbo, waardoor de opbouw van het Taycan-gamma nu bestaat uit een naamloze basisversie, de 4S, GTS, Turbo en Turbo S. Om zijn plaats tussen de 4S en Turbo te rechtvaardigen, beschikt de GTS over een sterkere elektromotor dan de 4S, maar de krachtcentrale is niet zo potent als die in de Turbo. In de Overboost-modus met launch control levert de aandrijflijn 440 kW, 50 kW meer dan de Taycan 4S met Overboost-functie en launch control.
Tot de Turbo is er een gat van 60 kW. Desalniettemin is de Taycan GTS in staat om de sprint van stilstand naar 100 km/h in 3,7 tellen af te ronden en een topsnelheid te halen van 250 km/h. Welk accupakket voor de Taycan GTS beschikbaar is, laat Porsche vreemd genoeg niet weten. De fabrikant claimt louter een actieradius van 504 km, waarmee het de eerste Taycan met een reikwijdte van meer dan 500 km is.
Karakteristieken
De Taycan GTS komt voor de dag met zwarte carrosserie-elementen, zoals de spoilerlip, de buitenspiegelpootjes, de raamlijsten en stoelbekleding. Standaard beschikt de GTS ook over afwerkingslijsten van geborsteld aluminium. Ook typisch GTS is de adaptieve luchtvering.
Los Angeles International Auto Show 2021
Porsche start de levering van de deze week op de Los Angeles International Auto Show 2021 debuterende Taycan GTS in januari. Dan arriveert alleen de sportsedan. Op de Sport Turismo-variant is het tot eind februari wachten. Overigens komen voor de Sport Turismo ook andere aandrijflijnen beschikbaar. De prijs van de sportsedan is vastgesteld op 136.300 euro. Voor de Taycan GTS Sport Turismo vraagt Porsche 137.300 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje
-
Gratis award als je Mercedes 250.000 kilometer op de klok heeft
-
Amerikaanse 4×4 is nu betaalbaar als occasion
-
Opel-topman tegen importheffingen: ‘We moeten zelf concurrerend zijn’
-
Meeste pk’s per euro: deze betaalbare occasion levert 800 pk!
-
Boetes duurder in 2025: zoveel ben je straks kwijt aan bekeuring
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Dat Chinese automerken Europa veroveren, kun je best ‘nepnieuws’ noemen