Autovisie
Autovisie Nieuws 17 nov 2021

Volvo haalt verkoopdoel niet, stevent toch af op recordverkoop

Al jaren spreekt Volvo Cars de wens uit zijn wereldwijde verkoop op te voeren tot 800.000 stuks in een jaar. Hoewel dat afzetdoel voor 2020 op de agenda stond, heeft de autobouwer het niet gehaald. Een nieuw verkooprecord lijkt echter wel te realiseren.

Waarom de Volvo C40 de nieuwe S40 is – Sjoerds Weetjes 261

11 punten die je (niet) moet weten over de Volvo C40 – Sjoerds Weetjes 249

Is de Volvo C40 terecht 1500 euro duurder? – Review

De dealers moeten er in de komende maanden nog even aan trekken, want Volvo kan een nieuw verkooprecord neer zetten. Hoe ver het merk van het recordvolume is verwijderd, geeft de fabrikant niet aan. Het is nog een klein gat en dat is mogelijk te overbruggen, zo stelt Volvo’s topman Hakan Samuelsson tegenover het autovakblad Automotive News Europe. De ceo van het Zweedse bedrijf heeft er alle vertrouwen in. Het record dat moet worden gebroken is dat van 2019. In dat jaar wist de autobouwer exact 705.452 voertuigen af te zetten.

Volvo C40

Opleving verkoop

Een jaar later hadden dat er ongeveer 800.000 moeten zijn, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Dit jaar kwam daar het chiptekort overheen. Desondanks ziet Volvo de zaken positief in. In het derde kwartaal kreeg de verkoop een opleving en mogelijk zet die toenemende vraag in het vierde kwartaal door. Het merk zou boven de 700.000 stuks uitkomen. De grens van 800.000 ligt nog ver weg.

De fabrikant weet niet wanneer dat verkoopvolume gehaald kan worden. Wordt het volgend jaar al of duurt het nog enkele jaren? Een en ander is sterk afhankelijk van het chiptekort. Wanneer de halfgeleiders beschikbaar zijn, kan de productie weer op volle toeren draaien. Tot op heden kostte het chiptekort Volvo Cars zo’n 50.000 auto’s, maar de autobouwer gaat er vanuit dat het tekort aan halfgeleiders nog tot in 2022 door dreunt.

Nieuwe fabriek voor Volvo

Volvo heeft in zijn Europese fabrieken naar eigen zeggen een productiecapaciteit van 1,2 miljoen auto’s per jaar. Het is een volume dat het merk voor halverwege dit decennium als verkoopdoel heeft gesteld. Toch kijkt de Zweedse autobouwer al verder en is het op zoek naar meer productiecapaciteit. Door de bouw van een derde fabriek wil het meer auto’s maken. De Zweden beschikken reeds over een productielocaties in Zweden en België, terwijl het ook in Amerika en Azië fabrieken heeft.

Online verkoop

Op het moment dat Volvo de derde Europese fabriek in bedrijf wil nemen, rekent het bedrijf erop dat het ongeveer de helft van de jaarafzet online verkoopt. De C40 was de eerste Volvo die aanvankelijk alleen online te bestellen is, maar naar verluidt komt de autobouwer daar tóch op terug omdat niet alle kopers en Volvo-dealers blij zijn met die louter digitale verkoopmethode. De fabrikant geeft aan dat in Duitsland één op de tien verkochte Volvo’s digitaal is verkocht, in de Verenigde Staten 5%. In Nederland kan de geïnteresseerde ook buiten de dealer om een auto bestellen.