Volvo haalt verkoopdoel niet, stevent toch af op recordverkoop
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FVolvo-XC40-side.jpg)
Al jaren spreekt Volvo Cars de wens uit zijn wereldwijde verkoop op te voeren tot 800.000 stuks in een jaar. Hoewel dat afzetdoel voor 2020 op de agenda stond, heeft de autobouwer het niet gehaald. Een nieuw verkooprecord lijkt echter wel te realiseren.
11 punten die je (niet) moet weten over de Volvo C40 – Sjoerds Weetjes 249
De dealers moeten er in de komende maanden nog even aan trekken, want Volvo kan een nieuw verkooprecord neer zetten. Hoe ver het merk van het recordvolume is verwijderd, geeft de fabrikant niet aan. Het is nog een klein gat en dat is mogelijk te overbruggen, zo stelt Volvo’s topman Hakan Samuelsson tegenover het autovakblad Automotive News Europe. De ceo van het Zweedse bedrijf heeft er alle vertrouwen in. Het record dat moet worden gebroken is dat van 2019. In dat jaar wist de autobouwer exact 705.452 voertuigen af te zetten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FVolvo-C40-side.jpg)
Opleving verkoop
Een jaar later hadden dat er ongeveer 800.000 moeten zijn, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. Dit jaar kwam daar het chiptekort overheen. Desondanks ziet Volvo de zaken positief in. In het derde kwartaal kreeg de verkoop een opleving en mogelijk zet die toenemende vraag in het vierde kwartaal door. Het merk zou boven de 700.000 stuks uitkomen. De grens van 800.000 ligt nog ver weg.
De fabrikant weet niet wanneer dat verkoopvolume gehaald kan worden. Wordt het volgend jaar al of duurt het nog enkele jaren? Een en ander is sterk afhankelijk van het chiptekort. Wanneer de halfgeleiders beschikbaar zijn, kan de productie weer op volle toeren draaien. Tot op heden kostte het chiptekort Volvo Cars zo’n 50.000 auto’s, maar de autobouwer gaat er vanuit dat het tekort aan halfgeleiders nog tot in 2022 door dreunt.
Nieuwe fabriek voor Volvo
Volvo heeft in zijn Europese fabrieken naar eigen zeggen een productiecapaciteit van 1,2 miljoen auto’s per jaar. Het is een volume dat het merk voor halverwege dit decennium als verkoopdoel heeft gesteld. Toch kijkt de Zweedse autobouwer al verder en is het op zoek naar meer productiecapaciteit. Door de bouw van een derde fabriek wil het meer auto’s maken. De Zweden beschikken reeds over een productielocaties in Zweden en België, terwijl het ook in Amerika en Azië fabrieken heeft.
Online verkoop
Op het moment dat Volvo de derde Europese fabriek in bedrijf wil nemen, rekent het bedrijf erop dat het ongeveer de helft van de jaarafzet online verkoopt. De C40 was de eerste Volvo die aanvankelijk alleen online te bestellen is, maar naar verluidt komt de autobouwer daar tóch op terug omdat niet alle kopers en Volvo-dealers blij zijn met die louter digitale verkoopmethode. De fabrikant geeft aan dat in Duitsland één op de tien verkochte Volvo’s digitaal is verkocht, in de Verenigde Staten 5%. In Nederland kan de geïnteresseerde ook buiten de dealer om een auto bestellen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom er ‘explosieven’ onder de motorkap van jouw auto zitten
-
Remtest microcars: deze auto doet een stoppie
-
Britse technici maken einde aan elektromotor zoals we hem kennen
-
Vergeten Japanse offroader is ultieme Marktplaats-parel
-
Vind je elektrische auto’s niets? Dan kans is groot dat je gewoon oud bent
-
Mercedes-Benz CLA: wordt deze EV wél succesvol?
-
Italiaan komt met geniale oplossing voor fileprobleem: smalste Fiat Panda ooit
-
Jouw broek is de reden dat de Range Rover Electric geen frunk heeft
-
Hier is het bewijs: Tesla wordt geleid door een 54-jarig kind
-
Stekker eruit! Stellantis ziet niks meer in deze technologie
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Ferrari Amalfi in Nederland
-
DS No 8 als nieuw vlaggenschip: maakt hij verwachtingen waar?