Ford Mondeo krijgt vervolg, 8000 km verderop
![Ford Mondeo CN China](https://img.autovisie.nl/images/O66lEuVoiqZHXMDl2r-CxX0weXw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSchermafbeelding-2021-11-09-om-14.00.22.png)
Ford blijft de naam Mondeo trouw. De Amerikaanse autobouwer staat op het punt een nieuwe generatie te presenteren en wel in China. Voor Europa is het over en uit.
De Mondeo draagt zijn naam omdat het een ‘wereldauto’ is. Hij werd niet specifiek voor één markt of regio ontwikkeld, maar voor de hele wereld. Maar de productlijn die voortkomt uit onder andere de Sierra neemt afscheid van zijn wereldwijde carrière. De Europese divisie ziet geen brood meer in de grote middenklasser. De bouw van het model in het Spaanse Valencia stopt in het voorjaar van 2022. Dan komt er ook een einde aan de naam Mondeo in Europa, een aanduiding die 29 jaar werd gevoerd.
![Ford Mondeo CN China](https://img.autovisie.nl/images/evl1gruSOn6VQSXG-AyCKnTRzjw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSchermafbeelding-2021-11-09-om-14.00.45.png)
Stofkapje
De Mondeo zet zijn carrière in China onveranderd voort. Er staat een nieuwe editie gepland. Volgend jaar moet de Mondeo eigenlijk zijn gezicht pas laten zien, maar de grote middenklasser doet dat nu al. Niet door een fanatieke fotograaf die toch zijn stofkapje van de lens had gehaald, maar door de website van het Chinese Ministry for Industry and Information Technology. Daarop staan de foto’s die Ford met het oog op het deponeren van het carrosserie-ontwerp heeft gemaakt.
![Ford Mondeo CN China](https://img.autovisie.nl/images/TksRUYz1WEkuF2x2q49OuHRPY-c=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FSchermafbeelding-2021-11-09-om-14.00.22.png)
Lokaal verhaal
In het tweede kwartaal van 2022 moet de vierdeurs sedan in productie gaan. Dat doen de Amerikanen in de fabriek van zijn joint venture Changan Ford Chongqing Automobile Co. Of de grote middenklasser vanuit China ook in bijvoorbeeld andere Aziatische landen of Amerika de weg op gaat, is niet bekend. De nieuweling komt zeker niet naar Europa. De fabrikant ziet een sterke daling in de vraag naar sedans en stationwagons in het D-segment waartoe de Mondeo behoort, terwijl de afzet van crossovers en SUV’s in die klasse juist sterk groeit. De autobouwer kiest daarom voor een alternatief model, die wat ontwerp sterk afwijkt van de huidige Mondeo-producten. In Europa schrijven we Mondeo sedan, liftback en wagon vanaf nu in voltooid verleden tijd.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?