Opvolger Ford Mondeo nog niet in beeld
Ford trok onlangs het doek van de Evos, een auto die door velen werd gezien als de opvolger van de Mondeo. Maar dat lijkt toch niet waar te zijn.
Dat Ford de stekker uit de Mondeo trekt, is geen nieuws meer. Nadat de autobouwer eerder al het einde van de middenklasser aankondigde in de Verenigde Staten, liet het merk ook in Europa weten te stoppen met de D-segmenter. Over een jaar staakt Ford de productie van de grote middenklasser. Het betekent echter niet dat de fabrikant ook stopt met het bouwen en verkopen van auto’s in dat segment.
Op de Shanghai Auto Show liet Ford deze week de Evos zien, een grote crossover voor dat D-segment. De autobouwer liet weten de auto in China te gaan voeren, maar al snel doken de geruchten op. Het zou hier gaan om de opvolger van de Mondeo, en dus zou de Evos op termijn ook naar ons continent komen.
Geen plannen
Dat lijkt toch niet te gaan gebeuren. Ford geeft namelijk zelf al aan dat de auto enkel in China wordt aangeboden. Dat doet het niet via officiële kanalen, maar Mike Levine, de Amerikaanse PR-man van de autoproductentm laat via Twitter weten dat de Evos ‘alleen voor Chinese klanten is bestemd’. Er zijn volgens hem geen plannen om de Evos elders aan te bieden.
En dus is het nog even gissen met wat voor voertuig Ford wél in het D-segment komt. Mogelijk betreedt het dat segment volgend jaar met een nieuw elektromodel. De autobouwer werkt daarvoor namelijk samen met Volkswagen, dat het MEB-platform levert voor Fords volgende elektrische auto. In 2019 vernam Autovisie dat Ford van plan is om een elektrisch performance-model te bouwen, in de geest van bijvoorbeeld de Focus RS. Andere media berichtten echter over een hoekig SUV-model dat in de buurt van de kraamkamers van Ford werd gespot.
Galaxy en S-Max
Duidelijk is in ieder geval dat Ford actief blijft in het D-segment. Sowieso gaat het merk onveranderd door met de bouw van de Galaxy en S-Max, die op de Mondeo-basis in Spanje van de band rollen. De opvolger van de Mondeo zal met een nieuwe naam op de markt verschijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024