Vergeten Porsche Panamera komt als Platinum Edition
Al jaren opereert de Panamera van Porsche in de schaduw van de SUV-modellen Cayenne en Macan en nu de Taycan erbij is gekomen, is de vijfzitter nog verder in de schaduw gedrukt. Reden voor de autobouwer om de schijnwerpers eens op de luxe sportsedan te richten. Porsche heeft weer ‘Platinum Edition’-badges laten persen.
Met de nadruk op weer, want al eerder verscheen er een Panamera Platinum Edition. Blijkbaar was dat actiemodelletje een dermate groot verkoopsucces dat het met dezelfde aanduiding ook de huidige Panamera onder de aandacht brengt. De Platinum Edition, een naam die ook in relatie tot de Cayenne is gebruikt, wordt als “bijzonder elegante en luxueuze variant” neergezet. Voor de aankleding van het actiemodel kiest Porsche voor veelgevraagde opties die als pakket tegen een gereduceerd tarief worden aangeboden.
Zijdeglans
Om met de buitenzijde te beginnen, voor het koetswerk heeft de klant keuze uit de twee carrosserievarianten. De vijfdeurs fastback en de shooting brake met de naam Sport Turismo. Enkele exterieurdetails zijn in platina zijdeglans uitgevoerd, wat de naam van de speciale editie verklaart. Het zijn bijvoorbeeld de afdekkingen van de luchtuitlaten in de voorschermen, het Porsche-logo, de typeaanduiding op de achterzijde (inclusief ‘e-hybrid’-logo in geval van de stekkerversie). Voor wie nog een stapje verder wil gaan, levert Porsche 20 inch lichtmetalen wielen in Panamera Style in de tint Platinum. Standaard zijn al in platina zijdeglans afgewerkte 21 inch Exclusive Design Sport-velgen aanwezig. Verder heeft de gezinsauto in zwart uitgevoerde uitlaateindstukken, raamlijsten in hoogglans zwart en Exclusive Design achterlichten.
Geborstelde aluminiumsierdelen
Achter de aanwezige softclose portieren met privacy glass en het panoramadak zijn zaken bijvoorbeeld het GT-sportstuur, 14-voudig verstelbare comfortstoelen vóór met geheugenpakket, stoelverwarming rondom en een Bose Surround Sound System toegevoegd. Ook beschikt de Platinum Edition over zwart geborstelde aluminiumsierdelen, een Porsche-logo op de hoofdsteunen en zwart geborstelde aluminiumsierlijsten met het opschrift ‘Platinum Edition’. Binnen het actiepakket valt ook een analoge klok, die centraal op het dashboard staat. Het uurwerk is er alleen op de non-hybride-types, aangezien de geëlektrificeerde motorversies standaard met het Sport Chrono-pakket zijn uitgerust. Zodra de koper van de V6-versie voor de optie Sport Chrono kiest, vervalt de klok.
Onderhuidse aankleding
Onderhuids verrijken Stuurbekrachtiging Plus, de rijstrookwisselassistent, met comforttoegang, adaptieve luchtvering inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM), automatisch dimmende buitenspiegels, led-matrixkoplampen inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), een en Parkeerassistent met achteruitrijcamera de standaarduitrusting. O ja, als je de hybridemodellen opteert krijg je een ingebouwde AC-lader met 7,2 kW laadvermogen standaard.
Vier versies
De Hybrid is al ter sprake gekomen. Het is een van de motorversies. Hij is er namelijk als Panamera 4 (2.9 V6, 330 pk) en Panamera 4 E-Hybrid (2.9 V6, systeemvermogen 462 pk), zowel als fastback als Sport Turismo. Als instapversie kost de Platinum Edition -de Panamera 4- ongeveer € 157.500,-. Voor 5,5 mille extra staat de Sport Turismo als Panamera 4 Platinum Edition voor de deur. De Panamera 4 E-Hybrid Platinum Edition kost € 130.800,-. Bij deze versie betaal je 3.600 euro extra voor de Sport Turismo-carrosserie. Porsche stelt de nieuweling later deze maand op de Los Angeles International Auto Show voor en claimt dat de eerste exemplaren vanaf januari 2022 in de Nederlandse showrooms heeft.
Panamera-verkoop
Porsche wist in Nederland in de eerste tien maanden van het jaar 134 exemplaren van de Panamera te registreren. Daarmee loopt de sportsedan voor op het 2020-resultaat. Een hoogvlieger is het niet gezien de afzetcijfers van de andere types. De lijstaanvoerder is en blijft de Cayenne, ondanks dat de grote SUV minder in trek was. Er kregen 545 stuks een kenteken tegen 625 vorig jaar. De Taycan eist de tweede plek in de ranglijst op. Van de elektro-auto verlieten 445 stuks de showroom tegen 354 in het introductiejaar. Met 379 stuks verkoopt ook de 911 beter dan de Panamera. Dit jaar kwamen er 379 bij, twee meer dan in de eerste tien maanden van 2020. Overall wist Porsche minder auto’s te registreren, wat grotendeels te wijten is aan het chiptekort. De Macan- en Cayenne-kopers worden hard getroffen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken