956 Le Mans-racepak voor unieke Porsche 911 GT3
Wie Porsche en Le Mans in één zin zegt, denkt vaak aan Rothmans of Martini als aankleding van de legendarische racewagens. Maar ten minste één klant koestert herinneringen aan een andere Le Mans-racer, die van 1985. De winnende auto destijds kwam in een zwart/gele livery aan de start. Een spiksplinternieuwe 911 GT3 is nu in dezelfde kleurstelling als de iconische 956 uitgevoerd.
Een bijzondere kleurcombinatie, maar de opdrachtgever voor de heel speciale Porsche 911 GT3 was dan ook een bijzonder figuur. Het is niemand minder dan Paolo Barilla. Zegt die naam je niets? Hij kocht al eerder een Porsche en wel in de jaren tachtig. Het was de 956 en daarmee schreef de Italiaan zich in voor de 24 Uursrace van Le Mans. In 1985 wist hij samen met Klaus Ludwig en Johnny Winter de endurancerace te winnen. Ze boekten tevens een record, door de langste afstand van alle races die tot dat moment waren gehouden, af.
Winnende 956
Afgelopen april werd Paola Barilla zestig jaar en terugkijkend naar zijn autosporthistorie vindt de voormalige Formule 1-coureur zijn Le Mans-prestatie het meest memorabel. Vandaar dat hij zijn nieuwe aanwinst in de specifieke kleurstelling van de winnende 956 wilde. En bij Porsche Exclusive kun je al je wensen in vervulling laten gaan. Via het Sonderwunsch-programma werd zo Barilla’s 911 GT3 in een civiele Le Mans-racer omgetoverd. De racelook bestaat uit zomergeel, wit en zwart en kent ook het winnende racenummer 7, dat is terug te vinden op de voorklep en portieren. Het blijft niet bij een unieke lakkleur, ook de achtervleugel en de versnellingspook werden opnieuw ontworpen.
Autoproject
Porsche liet bij monde van Alexander Fabig, Vice President Individualisation and Classic bij Porsche AG, weten: “De unieke klantervaring vormt de kern van het merk Porsche. Daarom is het aanzienlijk uitgebreide Sonderwunsch-programma een nieuwe mijlpaal op het gebied van klantenenthousiasme over de hele wereld. En dit autoproject is het juweel op de kroon van maatwerk door Porsche Exclusive Manufaktur.” Coureur Barilla laat weten: “In de jaren tachtig kreeg ik de kans om in de prachtige Porsche 956 te rijden, een iconische auto op het gebied van prestaties en schoonheid. De interpretatie van sommige elementen in een moderne GT3 maakt die herinnering spannend en vitaal – voor mij en voor mensen die dicht bij mij staan.”
Per euro de beste 911 die je kunt kopen – Porsche 911 GTS – Review
Center-locks
Het opvallende exterieurlakwerk in zomergeel, wit en zwart -weer eens wat anders dan Shark Blue– springt direct in het oog, maar het gaat verder dan de Newman-carrosserielak. De voorbumper en de sierringen op de koplampen zijn eveneens in zomergeel gespoten, terwijl de wielen op de vooras wit zijn. De zwarte achterzijde wordt door de wielen onderbroken, aangezien die goudkleurig zijn. De center-locks van de lichtmetalen wielen zijn wit. Op de flanken heeft Porsche Exclusive Manufaktur de initialen van de koper aangebracht, inclusief het getal dat verwijst naar zijn leeftijd: PB 60. De stijl van dit logo is geïnspireerd op de graphic van de toenmalige hoofdsponsor van de winnende auto van Le Mans, zo geeft Porsche aan.
Uitdaging
Het spuiten van de kleurcombinatie was nogal een uitdaging. De 956 had vlakke carrosseriedelen, de 911 ronde. Zodoende kon de lay-out niet een-op-een worden gekopieerd. Na computeranimaties werden de lijnen via een laser op een koetswerk van de 911 geprojecteerd. Na drie spuitprocessen waren Porsche en de klant pas tevreden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken