Ford geeft geen vervolg aan de Mondeo, einde aangekondigd
Het was te verwachten. Nadat in de Verenigde Staten al het einde van de Amerikaanse Mondeo werd aangekondigd, valt ook in Europa het doek voor de grote middenklasser. De autobouwer houdt het model nog een klein jaar in het leveringsprogramma.
De Mondeo is dus aan zijn laatste jaar begonnen. Daarmee is het einde van de grote middenklasser in zicht, want de Amerikanen plannen geen opvolger. Ford laat het D-segment echter niet los. Het zal een SUV/crossover met een ander naamplaatje dan tot nu toe werd gebruikt in het segment lanceren.
Vier generaties Mondeo
De Mondeo maakt deel uit van een decennialang gevoerde productlijn. De huidige editie verscheen in 2014 op de markt, maar de oorsprong van de Mondeo-familie heeft in 1993 plaats. Toen kwam als vervanger van de twee generaties Sierra een nieuwe grote middenklasser uit. Het model kreeg een andere naam om het mondiale karakter van het product te benadrukken. Uiteindelijk verschenen er vier edities onder de Mondeo-aanduiding. De Amerikanen plakten meer dan vijf miljoen maal het naamplaatjes achterop een Ford.
Einde van traditionele koetswerkvormen
Voor de Amerikaanse markt kondigde Ford al geruime tijd geleden aan dat het van de traditionele personenauto’s afstapt. De consument in dat continent stapt van sedans over in SUV’s en crossover. Ford volgt die de kopersgroep. Ook in Europa is die ontwikkeling gaande. De autobouwer geeft aan dat sinds 1982, toen het merk de Sierra als opvolger van de hoekige Taunus lanceerde, de marktvraag naar sedans en stationwagons in het Europese D-segment met 80% is gedaald.
Galaxy en S-Max
Ford bouwde de Mondeo voor de Europese markt in eerste instantie in het Belgische Genk. Toen de Amerikaanse autobouwer die fabriek sloot, werd de productie verplaatst naar Spanje. In die faciliteit maakt Ford momenteel onder andere ook de Galaxy en S-Max. De twee ruimtewagens zijn beide gebaseerd op de Mondeo. Maar ondanks dat voor de Mondeo het eind in zicht is, gaat Ford onveranderd door met de Galaxy en S-Max. In Nederland staan de twee echter al geruime tijd niet meer op de prijslijst. Volgens de importeur hebben de twee een negatieve invloed op de gemiddelde CO2-waarde van het merk en is de vraag naar de ruimtewagens gering.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is