Autovisie
Autovisie Nieuws 25 mrt 2021

Gelimiteerde Lamborghini Huracan STO is geen limited edition

De eerste exemplaren van de Huracan STO staan inmiddels op de productielijn. Van alle exemplaren die dit jaar de Lamborghini-fabriek in het Italiaanse Sant’Agata Bolognese verlaten, komen er vier deze kant op. De fabrikant bouwt slechts een beperkt aantal exemplaren van de nieuwste sportcoupé. Toch, het is geen limited edition.

Onder de noemer limited edition bracht Lamborghini recent de Aventador SV en Aventador SVJ. Van de sportwagen werden als SV 600 Coupés en 500 Roadsters vervaardigd. Van de Aventador SVJ verschijnen 900 Coupés en 800 Roadsters. Het zijn productievolumes die de Italianen voor de start van de productie al had bepaald. Meer exemplaren belooft Lamborghini er niet te bouwen, al kunnen het er altijd minder zijn. Zo maakte de autobouwer in het verleden ook minder exemplaren van de Murciélago SV dan de 350 stuks die het vooraf beloofde. De genoemde limited editions beschikken ook over een plaquette in het interieur. Het plaatje is aanwezig om het exclusieve karakter van de auto te benadrukken. Er staat bijvoorbeeld ‘1 di 900’ of 1 di 500’ ofwel ‘1 van’ op.

Carbon fibre bodypanelen

Dat schildje ontbreekt op de Huracan STO. Lamborghini bouwt er zoveel als het kan. Vooraf is niet bepaald hoeveel dat er dan ook zijn. Het merk geeft evenmin aan hoeveel het er maximaal kan bouwen. Toch is de productie van de Super Trofeo Omologata beperkt. Lamborghini past op de sportcoupé een groot percentage carbon fibre carrosseriedelen toe. Ook geeft het merk de Huracan-telg een bijzondere voorklep mee. De delen van composiet materiaal en de voorklep beperken grote productievolumes.

Deze Lamborghini Huracàn Performante gaat wel erg dwars

Autospot: enige Lamborghini Aventador SVJ63 in Nederland

Beperkte levenscyclus

Lamborghini heeft met zichzelf afgesproken dat het de Huracan STO slechts twee jaar aanbiedt. Vermoedelijk komt in 2023 de opvolger van de Huracan-familie. De modellijn is dan negen jaar onderdeel van Lamborghini’s leveringsprogramma geweest, waarmee de levenscyclus van de Huracan een jaartje korter is dan die van de Gallardo. Laatstgenoemde was met 14.022 stuks lange tijd het meest succesvolle model van het merk met de stier. Zijn opvolger heeft de V10-sportwagen inmiddels ook opgevolgd als meest geproduceerde Lamborghini-model. Bij het productie-einde van de Huracan zal de sportcoupé de titel echter al zijn verloren aan de Urus.

Performante en Superleggera

Met de Huracan STO lanceert Lamborghini het topmodel van de Huracan EVO-range. Hij treedt in de voetsporen van de Huracan Performante en de Gallardo’s Superleggera en Performante, al staat de STO vooralsnog alleen als coupé gepland. Kijk onderstaande video voor het verhaal achter de Huracan STO.

Lamborghini Huracan STO video