Ford claimt CO2-doel in 2021 te halen

Ford gaat volgend jaar voldoen aan de door de Europese Commissie opgelegde gemiddelde CO2-uitstoot van 95 g/km voor zijn verkochte wagenpark. Dat geeft directeur Johan Claassen van Ford Nederland in gesprek met Autovisie aan. Het doel wordt voor heel Europa behaald, zo stelt hij.

“Het behalen van de 95 g/km-grenswaarde is voor de Europese markt. Nu is het wel zo elk land daar aan moet bijdragen en dat de landen verschillende targets hebben. Je kunt je voorstellen dat de verkoopmix in bijvoorbeeld Polen wat anders is dan bij ons. Nederland was natuurlijk altijd al ‘groen’ gericht en de automodellen met een echt hoge CO2-uitstoot zijn hier al langer geleden uit het modellengamma gehaald. Die waren prijstechnisch door een op de CO2-uitstoot gebaseerde BPM-belasting niet meer interessant. Het is niet voor niets dat een Galaxy en S-Max niet op de Nederlandse prijslijst in staan. In de rest van Europa leveren we deze auto’s nog wel. Ook wij kijken wat we wel en niet moeten gaan verkopen, wat we gaan stimuleren, om zo tot een goed CO2-resultaat te komen”, legt Claassen uit.

Ford Puma

De managing director geeft aan dat de lat voor Nederland hoog lag zodat het gemiddelde met andere landen fors gedrukt werd. Volgens Claassen had Ford Europe een straf doel voor Nederland neergezet. De verkoopmarkt zou in eerste instantie 2000 exemplaren van de Mustang Mach-e krijgen. De elektrische auto heeft een uiterst gunstig invloed op de gemiddelde CO2-waarde voor de fabrikant. Hoewel het model voor de berekening geen CO2 uitstoot, mag de auto meer dan één maal in de calculatie worden meegenomen, wat uitermate gunstig is voor het eindresultaat.

Mustang Mach-e uitgesteld

De verkoop van de Mustang Mach-e is echter uitgesteld tot 2021. Daardoor is de CO2-doelstelling voor de Nederlandse markt ook gewijzigd. “Als je deze 2000 auto’s niet levert, dan heeft het voor je CO2-gemiddelde wel gevolgen”, aldus Claassen. Reageert Ford Europa dan direct dat er minder auto’s met een hoge CO2-uitstoot mogen worden verkocht, ter compensatie? “Dat regelt het hoofdkantoor inderdaad. Je kunt nu geen modellen met een hoge CO2-uitstoot blijven verkopen.”

Geëlektrificeerde aandrijflijn

Ford Europe gaat ervan uit dat het merk in 2022 meer dan 50% van zijn modellen van een geëlektrificeerde aandrijflijn voorziet. Op de Nederlandse markt haalt Ford dat percentage waarschijnlijk veel eerder. Door het elektrificeren van de aandrijflijn, daalt de directe CO2-uitstoot. Het merk breidt zijn programma met mild hybride, hybride, plug-in hybride en elektrische aandrijflijnen verder uit.