Reusachtig en niet suf: Ford Explorer (2020) – Test

Na de eerste testritten op de testbaan van Ford in Lommel (Belgie) hebben we de grootste Ford SUV in de Europese line-up hier nu in Nederland getest. Ook rijden met de Explorer en een boottrailer stond op het testmenu, we lieten er zelfs een Boesch-boot mee te water.

De Explorer is voor Europese maatstaven niet minder dan een gigant. Met een lengte van meer dan vijf meter, breedte van twee meter plus en ook zijn hoogte van 1,80 meter zorgt ervoor dat hij niet in je binnenspiegel past als hij je nadert. Ter daarbij op een gewicht van rond de 2,5 ton en deze Ford overstijgt veel van het fullsize SUV-aanbod in Nederland.

Plug-in hybride

Maar is hij hier dan wel op zijn plaats, vraag je je inmiddels vast af. Het antwoord is ja, want de Ford Explorer is een plug-in hybride. Hij heeft een 3,0-liter V6 met dubbele turbo die hulp krijgt van een 102 pk leverende elektromotor en voeding krijgt uit een 13,6 kWh-accupakket. Standaard zijn vierwielaandrijving en een automatische tienbak. De gecombineerde kracht komt uit op 457 pk en 825 Nm, terwijl het WLTP-verbruik is vastgesteld op 1 op 32,3 met een CO2-uitstoot van 71 g/km. Met als gevolg dat er voor deze mastodont een BPM-bedrag van deze slechts 5163 euro betaald hoeft te worden. In Nederland wordt de Explorer alleen geleverd in de sportief aangeklede ST-Line voor €77.910. Met een zeer royale uitrusting: leer, navigatie, elektrisch bedienbare stoelen, een verschuifbare achterbank, elektrisch op- en neerklapbare derde zitrij, krachtig audiosysteem, rijhulpjes, 360-graden camera, 20-inch wielen én – geheel in Amerikaanse stijl – niet minder dan twaalf bekerhouders!

Echte zevenzitter en goede trekker

Ford Explorer en Boesch
De Explorer mag 2500 kg trekken.

De Explorer is zogezegd opvallend groot en krachtig voor zijn prijs. Het indrukwekkende uiterlijk heeft een typisch, maar niet storend VS-sausje. Verwacht in het interieur hetzelfde. De afwerking is minder strak dan van de Europese Fords door grotere kieren, maar met het staande scherm en door de verder degelijke uitstraling ziet het er niet verkeerd uit. De stoelen voorin hebben een korte en vlakke zitting, maar daardoor kun je wel makkelijk aan boord klimmen. Op de tweede zitrij staat vergelijkbaar meubilair en is de ruimte gigantisch. Alleen de middelste stoel heeft een harde rugleuning, omdat de daarin verwerkte middenarmsteun voelbaar is. Op de derde zitrij staan de minst prettige stoelen, maar ook hier houdt een volwassene het wel even uit. De Explorer is kortom een echte zevenzitter. In de kofferbak varieert het laadvolume tussen 330 liter en ruim 2200 liter. Is dat nog niet genoeg, dan kun je geremde aanhanger van maximaal 2500 kg trekken. Je kunt zelf de maten van je aanhanger ingeven zodat ook de parkeerhulp rekening houdt met je grotere omvang.

Stekkeren

De Explorer moet een elektrische actieradius van 42 kilometer halen en het accupakket is thuis aan het lichtnet in zes uur vol te krijgen en aan een laadpaal in ruim vier uur. Om echt zuinig te rijden zal er gestekkerd moeten worden, want anders haal je 1 op 10 niet eens. De V6 produceert een fatsoenlijke brul en levert een stevige acceleratie. De gasaanname bij wegrijden is wat abrupt door de onmiddellijke elektrokracht, maar over het algemeen zorgt het duo motoren voor grote souplesse. De Explorer staat op stalen veren en variabele dempers, terwijl luchtvering niet geleverd wordt. Er zijn geen overdreven rolneigingen en de soepele dempers bewaken het comfort. Hij reageert zelfs best vlot op stuurbewegingen. Geen boot die gelijk op één oor gaat liggen, maar best wat dwarskrachten aan kan. De besturing is eerder Europees dan Amerikaans door een prettige weerstand, voldoende precisie en goed gekozen directheid. Je voelt dat het een Ford is, maar wel eentje van dik vijf meter en bijna 2500 kg.