Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 6 sep 2020
Leestijd: 5 minuten

Koopwijzer: occasion Alfa Romeo GT (2003-2010)

De Alfa Romeo GT is een beeldschone coupé met temperamentvolle techniek. Wat zijn aandachtspunten bij de aankoop van een tweedehands exemplaar?

Fotografie: Jérôme Wassenaar

Met de lancering van de Alfa Romeo GT keert in 2003 een vertrouwde naam terug in de prijslijsten van het merk. De typeaanduiding herinnert aan de klassieke Alfa GT (‘brievenbus’) uit de jaren zestig en zeventig en net als bij dit model komt het ontwerp van Bertone, dat een opsmukvrij koetswerk met een sculptuurachtige schoonheid tekent.

Alfa Romeo 147/156

Technisch leunt de GT sterk op de 147/156 waarmee bodemsectie, onafhankelijke wielophanging, remsysteem en aandrijflijnen worden gedeeld. Beschikbare benzinemotoren zijn de viercilinder 2.0 JTS (165 pk/206 Nm) met directe inspuiting en arm-mengselregeling en de iconische 3.2 V6 (240 pk/300 Nm) met vier kleppen per cilinder. Voor het eerst biedt Alfa Romeo een coupé met dieseloptie aan in de vorm van de 1.9 JTD 16V (150 pk/305 Nm) met variabele turbogeometrie en common rail inspuiting. De benzinemotoren hebben een handgeschakelde vijfbak, de dieselmotor een handgeschakelde zesbak en de 2.0 JTS is tegen meerprijs leverbaar met de Selespeed gerobotiseerde vijfbak.

Het interieur is opgetrokken uit nieuwe en vertrouwde elementen. Het dashboard komt rechtstreeks uit de 147 en wordt aangevuld met een nieuwe middenconsole met ‘GT’-opschrift, kniekussentjes aan weerszijden en een verchroomde versnellingspook met een ronde knop. Bestuurder en bijrijder zitten in stevige sportstoelen en de achterbank is ruim genoeg voor twee middelgrote passagiers. Extra gebruiksgemak biedt de kunstig in het ontwerp verwerkte achterklep die toegang geeft tot een bagageruimte met een inhoud van 320 tot 905 liter. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en heeft een skiluik.

Uitrustingsniveaus

Er zijn drie uitrustingsniveaus, Impression, Progression en Distinctive. Dat basismodel Impression heeft zes airbags, vdc, abs met ebd, airconditioning, cruise control, radio/cd-speler, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels en Alfatex-bekleding. De Progression heeft 17 inch wielen en automatische airconditioning en topmodel Distinctive voegt daar onder meer leren bekleding aan toe. De optielijst vermeldt xenonverlichting, een schuif-/kanteldak, parkeersensoren, Bose-audio en een multimedia-/navigatiesysteem van Magneti Marelli.

Zoals gebruikelijk kunnen kopers kiezen uit aantrekkelijke kleurcombinaties, zoals een dashboard in een of twee kleuren, rood, blauw, bruin of zwart leer en diverse metallic lakken, aangevuld met lichtmetalen wielen tot en met 18 inch groot. In 2005 verschijnt een nieuwe instapmotor, de 1.8 TS (140 pk/163 Nm), die de nieuwprijs net onder de 30.000 euro laat zakken. Bovendien verschijnt in hetzelfde jaar een vernieuwde JTD-diesel met gewijzigde inspuiting, wervelkleppen en verbeterde uitlaatgasreiniging die aan de nieuwe Euro IV-uitlaatgasnorm voldoet.

Minimale facelift voor Alfa Romeo GT

Twee jaar later, in 2007, wordt een minimale facelift doorgevoerd met aluminium sierlijsten onderin de voorbumper, donkergrijze tellerplaten en middenconsole, nieuwe lakkleuren en een dubbele uitlaat voor de 3.2 V6 en 1.9 JTD. Nieuw voor de JTD is de Q2-uitvoering met een zelfblokkerend Torsen-differentieel dat de tractie verbetert en de onderstuurneiging vermindert. De Q2 heeft standaard 18 inch wielen, een matverchroomde grille en buitenspiegels, zwarte bekleding met rode accenten en aluminium pedalen. Andere nieuwe uitvoeringen zijn de Imola, Collezione en BlackLine.

Alfa GT

De Imola is gebaseerd op de Distinctive en heeft 17 inch wielen, xenon koplampen, parkeersensoren en een winterpakket met verwarmbare voorstoelen. De Collezione is gericht op luxe en heeft bicolore bekleding en speciale 17 inch wiele. De zwarte BlackLine onderscheidt zich met speciale 18 inch wielen, een matverchroomde grille en buitenspiegels, wit/rood instrumentarium, aluminium pedalen en leren bekleding met contrasterende stiksels. In hetzelfde jaar verdwijnt de 3.2 V6 uit het leveringsprogramma, dat voortaan nog slechts viercilinders telt. De Alfa GT blijft in productie tot en met 2010. In dat jaar wordt afscheid genomen met uitloopmodel 2.0 JTS Sport met leer, automatische airco en Bose-audiosysteem.

Onvergetelijke indruk

De Alfa Romeo GT maakt een onvergetelijke indruk met zijn beeldschone vormgeving, lichtvoetige rijeigenschappen en gretige motoren. Binnen het motorgamma is de 1.8 TS basismotor een veilige en zuinige keuze. De 2.0 JTS heeft op papier meer vermogen, maar haalt in de praktijk lang niet altijd de opgegeven prestaties. Dat terwijl het inspuitsysteem kuren kan vertonen; voor veelrijders is de sterke en behoorlijk zuinige JTD een logische keuze. Wie sportautoprestaties en maximale beleving zoekt, en de hogere brandstofkosten kan betalen, kiest voor de verslavende Busso-V6 (0-100 in 7 seconden, topsnelheid 240 km/h). De viercilinder benzinemotoren sturen overigens strakker dan de ‘zwaarneuzige’ V6 en JTD en montage van het Q2-differentieel is een populaire modificatie om de schaatsneigingen van de zescilinder te verminderen.

Ondanks de kwaliteitsslag die Alfa Romeo in de jaren negentig en daarna heeft gemaakt, kunnen techniek en elektronica van de GT temperamentvol zijn. Daarom is het een auto die de liefde van zijn eigenaar regelmatig beproeft en soms een groot beroep doet op diens vergevingsgezindheid. Wie er eentje koopt, kan gelukkig terugvallen op een uitgebreid netwerk van clubs, onderdelenleveranciers en specialisten. Omdat het een uitgesproken liefhebbersauto is, kost het weinig moeite een mooi en goed onderhouden exemplaar te vinden. Wel is het van groot belang dat de vorige eigenaar niet heeft bezuinigd op onderhoud en reparatie. Een hogere prijs betalen voor een auto met een afgestempeld onderhoudsboekje en een stapel garagerekeningen is verstandig: het verkleint de kans op problemen zodat er meer tijd overblijft om te genieten van het rijden.

Motor

Alle motoren hebben een distributieriem; merkspecialisten adviseren voor alle motoren een kortere vervangingsinterval dan de fabriek voorschrijft. Motorspecifieke kwalen zijn rammelende nokkenasverstellers (1.8 TS), problemen met injectoren en hogedrukpomp (2.0 JTS) en overmatig olieverbruik, koelvloeistofverbruik en koelvloeistofverlies door lekkage (expansievat/koelslangen) bij de 3.2 V6. Problemen met verstuivers, wervelkleppen, luchtmassameter, turbo en roetfilter komen voor bij de JTD.

Onderstel/transmissie

Versleten bovenste/onderste draagarmen en stabilisatorstangrubbers zijn herkenbaar aan krakende of rammelende bijgeluiden van de vooras. Onregelmatige bandenslijtage duidt op versleten achterste draagarmen. De voorschokdempers van de V6 en JTD slijten harder door het hogere motorgewicht, de koppeling door het grotere draaimoment. De Selespeed-bak moet soepel schakelen, reparaties zijn duur.

Interieur/exterieur

De grote wielmaten zijn lastig stoeprandschadevrij te houden. De verlaagde koets vergroot de kans op averij, controleer de onderkant van voorbumper en het motorcarter op mogelijke verkeersdrempelschades. Elektronicastoringen komen met enige regelmaat voor en variëren van uitvallende parkeersensoren en haperende navigatie tot onterecht brandende waarschuwingslampjes, dus controleer grondig of alle elektronica naar behoren werkt.

Tijdlijn

2003 – introductie Alfa Romeo GT
2005 – 1.8 TS
2007 – kleine facelift, Q2, einde 3.2 V6
2010 – 2.0 JTS Sport, einde productie

KOPEN
+ Beeldschone vormgeving
+ Opwindende rijeigenschappen
+ Gunstige prijzen

NIET KOPEN
– Wisselvallige bouwkwaliteit
– Kleine en grote storingen

Denk ook eens aan een…

Mazda RX-8 (2003-2010)
Onvergelijkbare vierdeurs sportauto met rotatiemotor en achterwielaandrijving. Bijzondere rijbeleving en goede prestaties, maar wel dorstig en kans op motorisch onheil. Liefhebbersauto. 5000-18.000 euro

BMW 1 Serie Coupé (2007-2013)
BMW 1 Serie in handzame verpakking. De vormgeving blijft wennen, maar de rijeigenschappen laten niets te wensen over. Keuze uit vier- en zescilinders, waaronder diesels;  een 340 pk M-versie. 12000-60.000 euro

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.