Icoon in wording: Alfa Romeo 156 GTA
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7463.jpg)
Als de Giulia die Alfa Romeo deze zomer lanceert maar half zo goed wordt als deze illustere voorganger hebben ze in Italië een topprestatie geleverd. De combinatie van de klassieke Busso V6, een sportief, maar zeker niet oncomfortabel onderstel en drop dead looks, zorgt ervoor dat de 156 GTA ook bijna veertien jaar na zijn introductie diepe indruk maakt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7446.jpg)
De Blu Cosmo wagon die Sam van Dalen in Opmeer (NH.) aanbiedt, is geen perfecte, maar wel een nette auto. De carrosserie draagt wat gebruiksporen. Grootste is een veeg op de achterbumper. Het interieur van zwart met donkerblauw leer laat ook wat ervaring zien, met name de achterkant van de bestuurderstoel. Maar ergerlijk is het allesbehalve. Technisch komt de auto fris en strak over. Anders dan bij veel soortgenoten ontbreken kraakjes grotendeels en zijn de draagarmen piepvrij.
Meer dan wat ook gaat het bij de GTA om zijn hart, de iconische Alfa zescilinder die zijn wortels in de jaren zeventig heeft en in de 156 zijn ultieme vorm vond. Het blok is voortdurend prettig aanwezig. Op toeren produceert de Busso een briljante strijdkreet die je zelfs door het leren sportstuur kan voelen resoneren. Dankzij de relatief korte versnellingen en het flinke koppel is de reactie op het gas altijd scherp. In korte bochten is het extra gewicht in de neus wel merkbaar, maar dat neem je met zo’n hart van goud voor lief.
Precies 8,5 mille voor een GTA is een redelijk scherpe prijs. Zeker voor een auto met gedocumenteerde historie en een kilometerstand ruim aan de goede kant van de anderhalve ton. Goedkoper zijn ze alleen particulier of met een flink hogere kilometerstand te vinden. De prijzen van de sportiefste 156 zijn de afgelopen jaren gelijk gebleven. Dat zegt alles over de wat ons betreft terecht groeiende populariteit van het model.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_5427_0.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7454.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7460.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7453.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_5440_0.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7446.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_5427_0.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7454.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7460.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7453.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_5440_0.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2FIMG_7446.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!
-
Waarom je de Volkswagen Golf GTI Edition 50 liever niet in de regen rijdt
-
Nieuwe Italiaanse supercar ken je nog niet | Sjoerds Weetjes 456
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent komt toch naar Nederland! Dit kost-ie