“De Dodge Ram SRT-10 voelt aan als een flatgebouw”
Altijd al een hekel gehad aan ijsberen en zeehondjes? Help dan de opwarming van de aarde een handje door in deze Dodge Ram SRT-10 te gaan rijden. En als je hem op grijs kenteken zet, mag je de BTW nog aftrekken ook.
Een Engels onderzoek van de Environmental Transport Association (ETA) concludeerde ooit dat de Dodge Ram SRT-10 de meest vervuilende auto op de markt was. Het gevaarte spuwt iedere kilometer 488 gram CO2 de lucht in. Daardoor is er, volgens de ETA, vier vierkante kilometer bos nodig (322 volwassen bomen) om de jaarlijkse uitstoot van een Ram SRT-10 te absorberen. Ter vergelijking: de meest vervuilende vierwieler nu, de Bentley Mulsanne, komt tot een CO2-emissie van 393 g/km.
Maar goed, in 2004 vermeldden we het verbruik en de uitstoot van de Ram SRT-10 niet eens. Verontwaardiging over vervuiling was klaarblijkelijk nog ver te zoeken, want we vonden de Dodge gewoon gaaf, “een absolute topper om in te rijden”. De snelste, gemeenste en meest potente pick-up ooit betoverde ons met zijn 500 pk en 678 Nm leverende 8,3 liter V10 Viper-motor. De krachtbron slingerde de 2340 kg wegende Dodge met gemak in 5,7 seconden naar 100 km/h. Indrukwekkend!
“Verwacht niet dat je de Ram behendig in een parkeervak krijgt”
“De Ram is aan alle kanten supersized”, schreven we. “De verbinding met het wegdek wordt gevormd door stoere 22 inch Viper-style wielen van gepolijst aluminium, omsloten door Pirelli-rubber in de maat 305/40 YR 22. […] Als je bedenkt dat de pick-up 1,88 meter hoog is en de 500 pk’s via de achterwielen vrijkomen, lijkt het aannemelijk dat bochten gerond zullen worden met de gratie van een visserboot met windkracht 5. Niets is minder waar.”
Vooruit, we constateerden dat de Dodge bij het insturen aanvoelt aan als een flatgebouw, maar dat hij ondanks dat heel precies en communicatief was. “De auto is opmerkelijk agiel en het is zeer vermakelijk om er hard mee te rijden. […] Verwacht niet dat je de Ram behendig in een parkeervak krijgt, want het blijft natuurlijk een joekel van een auto. Met een draaicirkel van meer dan 15 meter zal inparkeren altijd een uitdaging zijn.”
Klik hier om het originele artikel te bekijken
Lees ook:
Ook interessant
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland