Autovisie
Autovisie Archief 6 sep 2020

Covermodel: de Alpine Le Mans is meer dan een actiemodelletje

Elke twee weken brengen we het verhaal achter de auto op een van de covers uit meer dan 60 jaar Autovisie magazine. Deze keer meer over covermodel Alpine Le Mans: die was meer dan een simpel actiemodelletje.

Een interessante coverstory over het roemruchte Franse merk Alpine in Autovisie 15, dertig jaar geleden. Reden voor het bezoek aan de productielijn in Dieppe is het laatste wapenfeit, de spectaculaire, tot 350 exemplaren gelimiteerde Alpine Le Mans, die voor het eerst sinds jaren weer het eigen Alpine-logo op de neus heeft. Hoewel, spectaculair…

covermodel Alpine Le Mans

Rommelen met de turbodruk

Het blijkt vooral een zaak van uiterlijk vertoon, want naast de stevig uitgebouwde body en de driedelige ACS-wielen (voor 16, achter 17-inch) blijkt er technisch niet zo heel veel anders aan de Alpine V6 Turbo. Sterker nog, de automarkt zit midden in de transitie naar de katalysator en dat kost menig bestaande motor een en ander aan vermogen. Zo ook de Alpine Le Mans, waarin de aloude PRV V6 nog maar 185 pk levert, terwijl die in de ongefilterde V6 Turbo 200 pk ophoest. Alpine haast zich te zeggen dat het koppel en de prestaties gelijk zijn gebleven en dat voorzichtig rommelen met de turbodruk wat extra vermogen oplevert.

Alpine Le Mans interieur

De opvolger van de Alpine A310 (liefhebbers gebruiken graag de naam GTA) is dan al vijf jaar op de markt en de Alpine Le Mans blijkt de opmaat te zijn naar de flink doorontwikkelde Alpine A610. Autovisie heeft deze gespot tijdens het fabrieksbezoek en vermoedt vanwege de luchtinlaten in de flank een middenmotor. Navraag leert dat de technische lay-out met de achterin geplaatste motor onveranderd wordt overgenomen, hoewel de PRV wordt opgeboord naar 3 liter en nu 24 kleppen telt. Deze upgrade is goed voor 250 pk, genoeg vermogen om het sportwagenuiterlijk waar te maken.

covermodel 2 Alpine Le Mans
De Le Mans was leverbaar in slechts drie kleuren, te weten wijn- rood, donkerblauw en het enige echte Alpine-blauw. Vooral de laatste kleur flatteert hem.

Le Mans Bodykit

De nieuwe carrosserie is breder dan die van het uitgaande model en heeft veel weg van de Alpine Le Mans-bodykit. De klapkoplampen lijken van de doodgeboren USA-versie te komen. De A610 zal jarenlang de laatste Alpine gedoopte auto zijn die in Dieppe van de band loopt; vanaf 1995 wordt de Renault Sport Spider er gebouwd. Inmiddels is Alpine weer onder ons met de geslaagde A110-reïncarnatie, maar berichten over de financiële status van Renault en de elektrificering van het modelaanbod maken de toekomst, zoals altijd, ongewis.

Aanbod en prijzen

De Alpine Le Mans is zeldzaam, maar goed zoeken over de grens levert nog wel een paar exemplaren op, hoewel de gevraagde prijzen vrij hoog zijn. De grootste kans heb je uiteraard in Frankrijk, waar we drie auto’s in alle leverbare kleuren vinden, tussen de €45.000 en €75.000. Laat je budget dit niet toe, dan is een GT of V6 Turbo met wat werk al te krijgen vanaf zo’n €15.000. De A610 is technisch superieur aan de Le Mans en niet veel minder zeldzaam. In Nederland staan er drie te koop voor prijzen die weinig onderdoen voor die van de Le Mans.