Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 17 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

Deze one-off Ferrari 250 GT Lusso kan van jou zijn!

Het Britse GTO Engineering, dat we kennen van onder meer de fabelachtige Ferrari 250 GT SWB, heeft een heus kunststukje in de verkoop staan. Het gaat om een 250 GT Lusso uit ’63, met een Fantuzzi carrosserie.

De auto in kwestie rolde als zestiende van de band af. De Ferrari 250 GT Lusso werd slechts in een oplage van 351 stuks geproduceerd. Ferrari bouwde het model enkel in de jaren 1963 en ’64.

De Ferrari is nog exclusiever dan je denkt

Er zijn er dan wel meer dan 300 van gemaakt, de Ferrari 250 GT Lusso van GTO Engineering is nog een stuk zeldzamer dan dat. Het is namelijk de enige GT Lusso die een behandeling kreeg van carrosseriebouwer Fantuzzi.

De GT Lusso werd oorspronkelijk gekocht door Luciano Pederzani die samen met zijn broer F2 en F3 auto’s produceerden. Zij gaven de Ferrari in 1965 aan Medardo Fantuzzi die de auto nog meer ‘schwung’ moest geven. Die geschiedenis maakt hem een echte ‘one-off’.

Een gestroomlijndere 250 GT Lusso

De carrosseriebouwer – die overigens met de broers samenwerkte voor hun Tecno racers – heeft de carrosserie van de Ferrari 250 GT Lusso deels aangepast. Zo heeft hij ervoor gezorgd dat de voorzijde aerodynamischer is, onder andere door de koplampen gestroomlijnder te maken.

Een Ferrari op wereldreis

In ’66 verkochten de broers de GT Lusso aan een koper in Venezuela. Ook deze eigenaar had hem, net als de broers, maar kort in bezit. In ’68 belandde de auto in New York. Deze eigenaar had hem wat langer, totdat hij in 1977 wéér verkocht werd. Meer modificaties volgden. Zo werd er een grotere spoiler opgezet en kwamen er wat extra ventilatieopeningen bij. Vervolgens vertrok de Ferrari naar Hawaï, waar hij een jaar bleef. Daarna volgde nog drie eigenaren, waarvan de laatste hem 24 jaar lang in de opslag liet staan.

In 2011 zag de Ferrari 250 GT Lusso weer daglicht. Hij vertrok naar GTO Engineering voor een volledige restauratie. De wereldreiziger werd volledig gestript en nagebouwd op basis van een originele 25o GT. Eind 2012 was het project klaar. De afgelopen 10 jaar heeft GTO Engineering de auto onderhouden, maar nu is het tijd om afscheid te nemen. De prijs van de Ferrari is op aanvraag.

De Ferrari Monza SP2 is het nieuwste project van Mansory

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.