Remco Slump
Remco Slump Nieuws 10 mrt 2023
Leestijd: 2 minuten

Waarom deze extreem zeldzame Ferrari maar 300.000 dollar opleverde

Voor een Ferrari 250 GT California Spyder betaal je op een klassiekerveiling zo 20 miljoen dollar. Waarom bracht deze dan maar een schijntje van dat bedrag op?

Van de 250 GT California Spyder zijn er in de jaren zestig iets meer dan honderd gebouwd, waarvan de helft met een korte en de helft met een lange wielbasis. De korte zijn het meest waardevol. In 2015 werd er een afgehamerd op 21 miljoen dollar.

Dit is geen echte Ferrari

Deze Ferrari – die net bij Bonhams is geveild – is een hele speciale 250 GT California Spyder ‘passo corte’, waarvan maar vier exemplaren zijn gemaakt. Hij zou dus tientallen miljoenen moeten opleveren, denk je, niet 313.000 dollar.

Ferrari 250 GT
(Afbeelding: Bonhams)

Het probleem is: dit is geen echte Ferrari. Dit is een Modena Spyder California uit 1985, ontwikkeld door het Californische bedrijf Modena Design & Development. Het is een replica met een Ford-V8 aan boord en een automatische versnellingsbak.

Ferris Bueller’s Day Off

Je kunt de auto kennen uit de film Ferris Bueller’s Day Off, met in de hoofdrollen Matthew Broderick, Alan Ruck (nu bekend van de HBO-serie Succession), Mia Sara, Jennifer Grey (van Dirty Dancing) en Jeffrey Jones.

Ferrari 250 GT
(Afbeelding: Bonhams)

Ferris Bueller’s Day Off is een van de bekendste films uit de jaren tachtig en gaat simpelweg over een stelletje spijbelende leerlingen: Ferris, Cameron en Sloane, die eropuit trekken in de Ferrari 250 GT California Spyder SWB van Camerons vader.

Waarom je de half miljoen euro kostende Ferrari Purosangue geen SUV mag noemen!

“Het is zijn schuld dat-ie de garagedeur niet op slot heeft gedraaid”, verdedigt Ferris zijn beslissing om de Ferrari te pakken. Het spreekt voor zich dat de zeldzame Italiaanse sportwagen niet heel blijft.

Ford-V8 met 167 pk

Zelfs in de jaren tachtig waren California Spyders al te duur voor de filmproducenten, dus lieten ze Modena Design & Development vier replica’s bouwen. De 5,0-liter Ford-V8 levert 167 pk. En omdat Broderick niet kon schakelen, kwam er een automaat in.

Ferrari 250 GT
(Afbeelding: Bonhams)

De Modena staat op een spaceframe chassis, heeft onafhankelijke voorwielophanging, een starre achteras en vier schijfremmen. De carrosserie is van glasvezel met een stalen kooi als versterking eronder.

Harde crash gefilmd: Nederlander en Belg rijden Ferrari’s total loss

Van de vier replica’s waren er drie om te rijden (deze is er een van). De laatste had geen aandrijflijn en werd gebruikt voor de crash aan het einde van de film.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.