Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 24 feb 2021
Leestijd: 2 minuten

GTO Engineering: Moderna maakt zich op voor productie

GTO Engineering, het Britse bedrijf dat bekend staat om zijn restomods, begint binnenkort met de bouw van een eerste eigen model. De Moderna maakt zich op voor de productie.

Vorig jaar liet GTO Engineering weten te beginnen met de bouw van een eigen voertuig. Voorheen werkte de Britse Ferrari-specialist vooral aan klassiekers of restomods: oude auto’s met moderne techniek, op een manier zoals bijvoorbeeld Singer dat ook doet. Zo levert het al een tijd de 250 SWB Revival. Het eerste eigen model van GTO Engineering wordt de Moderna, een compleet nieuwe en moderne herinterpretatie van die Ferrari 250 SWB. Het Britse bedrijf laat weten dat een groot deel van de ontwikkeling is voltooid en dat de auto zich opmaakt voor productie.

Video: Ferrari 250 GTO-replica gebouwd in kippenschuur

Ongeblazen V12

Het legt momenteel namelijk de laatste hand aan de moderne en ongeblazen V12 die het voor de Moderna gaat gebruiken. Zeker is dat die motor wordt gekoppeld aan een handbak, die al het vermogen enkel naar de achterwielen stuurt. Het vermogen komt waarschijnlijk neer op zo’n 300 tot 400 pk. De Moderna belooft dus een echte rijdersauto te worden, bovendien door het wagengewicht dat volgens z’n makers ónder de 1000 kilogram blijft.

Ook het ontwerp van de Moderna is nieuw, al is het dus onmiskenbaar een moderne herinterpretatie van de legendarische Ferrari 250 GT SWB Berlinetta. Geen probleem, want dat is zonder twijfel een van de mooiste auto’s ooit gebouwd. Om dat lage wagengewicht te creëren, gebruiken de Britten een hoop koolstofvezel. Niet voor de motorkap en deuren, want die ‘aanraakdelen’ moeten het gevoel geven zoals ze dat zestig jaar geleden ook deden. En dus zijn die panelen gewoon van aluminium. GTO Engineering plaatst dat bloedmooie koetswerk overigens op een stalen buizenframe, voorzien van aluminium subframes.

Ares Design werkt aan remake Ferrari 250 GTO

Prijs Moderna van GTO Engineering

Naar verwachting rijden de eerste Moderna’s ergens in 2022 op de weg. Hoeveel exemplaren GTO Engineering gaat bouwen, is niet bekend. Exclusief zullen ze zeker zijn, mede door het prijskaartje. Die bedraagt waarschijnlijk ruim 1,5 miljoen euro.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.