Nissan komt met opmerkelijk eerbetoon aan iconische rallyheld

Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat Nissan met de iconische 240Z de East African Rally won. Om dat te vieren, komt de autobouwer met een opmerkelijk eerbetoon.

Nissan doet dat namelijk met een Juke. Een opmerkelijke keuze, gezien die auto eigenlijk niets te maken heeft met de beroemde 240Z uit de vorige eeuw. Denk echter niet dat het hier gaat om een reguliere Nissan Juke met wat andere bumpers en stickers. Nee, het gaat om een heuse Rally Tribute Concept.

Verwijzingen naar 240Z

Da’s een Juke die – in tegenstelling tot het reguliere model – wel uit de voeten kan op ruig rallyterrein. Grotere wielen, enorme offroadbanden, een flinke bodemspeling, verstralers en een imposante bumperpartij zorgen ervoor dat deze Juke klaar is voor een aankomende rally. Verwijzingen naar die succesvolle 240Z, die in 1971 gereden werd door Edgar Herrmann en Hans Schüller, zijn er uiteraard ook. Denk aan de rode kleur van de koets, in combinatie met de zwarte wielen motorkap. Ook de vele stickers zijn natuurlijk een knipoog naar de originele Datsun.

Daar houden de vergelijkingen wel op. Want waar de ruige sportcoupé een 2,4-liter zes-in-lijn met 210 pk en achterwielaandrijving had, heeft deze Juke een geëlektrificeerde aandrijflijn die de aandrijfkrachten enkel naar de voorwielen stuurt. Overigens rept Nissan met geen woord over die aandrijflijn. Het stelt bovendien dat deze Juke ‘waarschijnlijk zo’n geëlektrificeerde aandrijflijn zou hebben’. Volgens de fabrikant past dat bij een auto als deze, door de efficiëntie én het direct aanwezige koppel van een elektromotor.

Nieuwe sportcoupé

Het is allemaal irrelevant, want productieplannen heeft Nissan uiteraard niet. Het is slechts een manier om de historie van de fabrikant weer aan te stippen. Wellicht had het dat beter kunnen doen met de aankomende 400Z, die binnen afzienbare tijd de uitgaande 370Z opvolgt. Da’s immers een auto uit dezelfde bloedlijn als het oorspronkelijke rallymodel, gebouwd volgens dezelfde filosofie.

Toch kiest Nissan voor een crossover, en da’s ook niet helemaal gek. De autobouwer is namelijk druk bezig met het vernieuwen van het hoogpotige gamma. De nieuwe Juke doet sinds 2019 mee, terwijl we onlangs al kennis mochten maken met de nieuwe Qashqai. Volgend jaar is het dan de beurt aan de nieuwe X-Trail. Daarnaast maakt natuurlijk de Ariya, een volledig elektrische crossover, zich op voor z’n marktintroductie. Bovendien zal Nissan de 400Z niet overal leveren: de nieuwe sportcoupé komt namelijk niet meer naar Europa. Vandaar dat die auto voor een hoop mensen minder relevant is.

Nissan X-Trail laat tot zomer 2022 op zich wachten