Nissan X-Trail laat tot zomer 2022 op zich wachten
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2FNISSAN_265485952.jpg)
Nissan grijpt de Auto China 2021-autoshow in Shanghai (21-28 april) aan voor de internationale lancering van de fonkelnieuwe X-Trail. Voor zijn Europese dealerpremière moeten we nog tot de zomer van 2022 wachten.
Na de productverjonging van de SUV’s Juke en Qashqai, waarvan de verkoop over enkele maanden van start gaat, is het nu de beurt aan de grotere SUV van het merk. Hij deelt de technische basis met zijn kleinere broers, meer met die van de Qashqai dan met die van de Juke. Het nieuwe platform is lichter dan voorheen. Het geeft de designer bovendien meer vrijheid in het carrosserie-ontwerp. Nissan benadrukt ook dat de architectuur van Renault-Nissan-Mitsubishi ook geschikt is voor de elektrische aandrijflijn met range-extender (e-Power genaamd). De aandrijflijn is al voor de Qashqai aangekondigd. De X-Trail zal eveneens met een e-Power-aandrijflijn op de markt komen. De trekkracht van de elektromotor die gevoed wordt door een verbrandingsmotor -de benzinemotor drijft de wielen niet rechtstreeks aan- wordt via vier wielen op de weg overgebracht.
Zeven zitplaatsen
Ondanks dat de technische basis gelijk is aan die van de Qashqai positioneert de fabrikant het model een klasse hoger in de markt. De auto krijgt bovendien maximaal zeven zitplaatsen, waar de Qashqai maximaal vijf personen kan vervoeren. Nissan noemt de X-Trail dan ook een “familie-georiënteerd model met een flexibel en variabel in te richten interieur.
Vierde generatie
Meer details over de nieuwe X-Trail maakt het merk later bekend. Het duurt immers nog dik een jaar voordat de SUV in de verkoop gaat. De nieuweling is de vierde generatie. De productlijn startte in 2001 en in 2007 verscheen de tweede editie. Het bestaande model dateert van 2013. Nissan was oorspronkelijk van plan om de vierde generatie X-Trail in Engeland te bouwen, maar nadat Nissan dat besluit had genomen, kondigde Groot-Brittannië aan uit de Europese Unie te stappen. Nissan schrapte direct de Engelse productieplannen, aangezien lang uitbleef op welke voorwaarden de EU en Groot-Brittannië zouden blijven samenwerken. Voor de Qashqai bleef Nissan wel trouw aan de fabriek in Sunderland.
Lees ook:
Ook interessant
-
De zevenzits SUV van Porsche is nog groter dan de Cayenne
-
Dit is hoe Nederlands bedrijf TomTom nog meer dan een half miljard omzet draait
-
Deze Bugatti Chiron Profilée is de duurste nieuwe auto ooit geveild
-
Zo had de BMW M4 er af fabriek uit moeten zien
-
Nederlandse studenten maken meest efficiënte waterstofauto
-
Deze elektrische auto heeft de beste actieradius in de winter
-
Veel Nederlanders moeten op de centen letten terwijl Shell winst maakt: ‘Het systeem is ziek’
-
Autovisie Kennisquiz: Lancia of geen Lancia?
-
Automonteur rijdt Toyota Supra van klant total loss tijdens testrit
-
Werknemers Ferrari krijgen recordbonus
-
McLaren 750S wordt de laatste der Mohikanen
-
Waarom deze oliegrootmacht 100 waterstofstations in Europa bouwt