Juke Hybrid is Renault Captur E-Tech van Nissan
Nissan presenteert vandaag een compleet nieuwe variant van de huidige Juke. Het gaat om de Hybrid, die gebruikmaakt van reeds bekende techniek.
Zoals je waarschijnlijk weet, zijn Renault en Nissan alliantiepartners. Het gevolg daarvan is dat modellen van beide fabrikanten gebruikmaken van gedeelde techniek. Zo leverde Renault al een hybride aandrijflijn in onder andere de Clio en Captur. De Nissan Juke, de evenknie van laatstgenoemde, is er vanaf heden ook als Hybrid. En dus mag het geen verrassing zijn dat we de aandrijflijn in die nieuwe versie al kennen.
Accu
Nissan geeft aan dat de Juke Hybrid een 94 pk sterke brandstofmotor heeft. Die wordt bijgestaan door een elektromotor, goed voor 36 kW ofwel 49 pk, en een 15 kW sterke startmotor. Een systeemvermogen geeft de fabrikant niet op, maar die komt wel heel dicht in de buurt bij de 140 paardenkrachten die Renault voor de Clio en Captur E-Tech Hybrid opgeeft. De accu meet 1,2 kWh en dat zijn cijfers die we eveneens van de bekende Franse modellen kennen.
Helemaal duidelijk wordt ‘t wanneer Nissan uitlegt hoe de transmissie in de Juke Hybrid werkt. Ook in de Japanse crossover maakt de automatische versnellingsbak gebruik van klauwkoppelingen in plaats van een conventionele koppeling en synchromeshes. Alles met als doel om interne wrijvingen te verminderen, gewicht te besparen en de efficiëntie te vergroten. Daardoor zou de aandrijflijn van de Nissan Juke 25 procent krachtiger zijn, terwijl het brandstofverbruik 20 procent lager uitvalt. In de stad verbruikt de Juke Hybrid 40 procent minder, in het gunstigste geval. Nissan stelt bovendien dat het mogelijk is om in de stad zo’n 80 procent van de kilometers volledig elektrisch af te leggen. Je raadt het al: exact de cijfers die Renault ten tijde van de E-Tech-introductie ook opgaf.
Gesloten grille
Uiterlijke aanpassingen ten opzichte van reguliere Jukes zijn er ook. Uiteraard wordt deze variant voorzien van meerdere Hybrid-logo’s. Ook heeft de grille een kleinere opening om de aerodynamica te verbeteren. Bovendien is de grille afsluitbaar, voor momenten waarop er geen koeling nodig is. Ook heeft de Juke Hybrid iets hertekende bumpers, voor verbeterde aerodynamica. Deze hybride-versie krijgt eveneens z’n eigen set 17-inch lichtmetalen wielen.
Een belangrijke wijziging zien we ook in het interieur. De bagageruimte is namelijk met 68 liter geslonken door de toevoeging van het batterijpakket onder de vloer. Op het dashboard bevinden zich bovendien enkele meters en knoppen om de hybride-aandrijflijn te bedienen.
Prijs Nissan Juke Hybrid
Al met al levert Nissan met deze Juke Hybrid wél een interessante variant voor de Nederlandse markt. Hij levert namelijk hogere prestaties, terwijl de prijs door een relatief lage CO2-uistoot niet heel veel hoger wordt. Wat die prijs is, is echter nog niet bekend. Nissan is namelijk nog druk bezig met de homologatie, maar verwacht dat de CO2-uitstoot op 118 gram per kilometer uitkomt. Nederlandse prijzen volgen dus spoedig. De Juke Hybrid staat vanaf deze zomer in de showrooms.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland